Slutfört

Idag, och under helgen, har jag slutfört en del serier osv. Det tänkte jag kort kommentera nu.
 
Jag såg klart den tredje säsongen av "Unsolved Mysteries" på Netflix. En serie som är som det låter, den tar upp mysterier som inte är lösta. Vad jag vet har dock inget av dem blivit löst med hjälp av serien. Det är högt och lågt, en del som mest är fånigt, men även en del som är intressant. Mysterier är alltid eggande.
 
"Romarrikets arkeologiska hemligheter" är också en serie som beskriver sig självt. Den tar med en på arkeologi lite överallt i Romarriket. Jag vill nu verkligen besöka Herculaneum, vilket jag förvisso önskat en tid, och det lär bli av, men frågan är när :-). Det gäller även Domus aurea, som bör vara lättare för mig att besöka eftersom det ligger i Rom, men det hade jag inte tänkt på tidigare. Hadrianus mur vore ju också trevligt att besöka, men det känns knepigare :-).
 
"Kinesiska muren" från Världens historia talar också för sig självt, och där vet jag inte om jag blev så inspirerad. ...och nej muren syns inte från rymden, eller var det från månen, definitivt inte från månen, men kanske från rymden, var en nu säger att den börjar. De gjorde alltså upp med den här myten i dokumentären, men jag minns ju inte riktigt vad de sa...
 
"Världens historia på tre minuter" - Sådant tycker jag om, när det kort och koncist sammanfattas olika historiska händelser. Jag kanske blev något klokare om Kubakrisen. Inte så konstigt om ryssarna ville ha robotar på Kuba när Nato hade det i Turkiet.
 
Mycket Dokument utifrån har det blivit också. "Döden på Engelska kanalen" om en migrantbåt som sjönk på Engelska kanalen. Det blev ingen räddningsinsats osv. Mycket en kan fundera över gällande detta, men dokumentären är främst intressant för att den ärligt visar var många av migranterna kommer ifrån, och att många knappast är flyktingar i den bemärkelse vi använder ordet.
 
"Drogkartellernas Marseille" är också mycket intressant. Jag vet inte om fler skjuts ihjäl i Marseille än i Sthlm, men en hel del drogrelaterade mord där också. Saken är dock att förorterna verkar mycket risigare där än här, men ändå ser det eventuellt ungefär likadant ut med drogrelaterade brott. Det mest intressanta är dock att flera öppet medger att de är inom drogbranchen för att ta hand om sina föräldrar osv, och det där är något en inte får glömma bort, att det inte bara är "grabbarna" som är inblandade och känner till den här hanteringen. Det livnär många.
 
"Mellanösterns nya maktspelare" om Förenade Arabemiratens Mohamed bin Zayed var inte heller ointressant. Speciellt med tanke på om, eller när, det kan vara "bättre" med en "vettig" autokrat istället för försök till demokrati och kaos.
 
Intressantast av alla var "Putin och västvärlden" om Putin och hans relation till västvärlden. Serien är i tre delar och det intervjuas mängder av världsledare. Något som borde ha varit tydligt för mig tidigare, och eventuellt är det nu, är att Putins ibland för mig rationella tankar främst verkar ha handlat om hans rädsla att själv förlora makten. Alltså att om andra autokrater faller kommer även Putin riskera att falla.
 
Det var väl det.
 
Nu får vi se hur det går för Liverpool ikväll i derbyt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0