Union Carbide

Igår kväll såg jag några kort-dokumentärer med Tom Alandh. Det var om olika OS från 1968 till 1988, och vad som hände i världen då. Det var mycket om bojkotter osv. Det som egentligen främst slog mig var att det i någon av de korta dokumentärerna nämndes katastrofen med Union Carbides fabrik i Indien 1984.
 
Jag har hört talas om den katastrofen, men jag tror aldrig att jag tidigare sett några bilder därifrån eller hört eller sett något mer djupgående om det hela, däremot har Union Carbide varit ett väldigt bekant namn för mig. Frågan är varför? Det rasslade dock till i huvudet och jag kom att tänka på att Ebbots gamla band hette något sådant; Union Carbide Productions. Jag har känt till bandet länge, men jag har aldrig reflekterat över att det sannolikt är ett namn taget efter fabriken. Igår förstod jag kanske sammanhanget.
 
Intressant hur det kan bli, och en förskräcklig katastrof.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0