Beck, Machiavelli och mat

Idag har vi varit på street food-festival på Zinkensdamms IP. Jag vet inte om jag helt förstår begreppet "street food", men antar att det ska vara lite enklare mat som kan säljas på gatan. Vad som sedan menas med gatan gör mig ännu mer förvirrad, gills en kiosk? Måste det vara från en food-truck? Kan McDonalds vara street food? Kanske i drive in, vad vet jag... Det var ialf en massa vagnar och tält där det serverades mat och dryck från lite olika platser i världen. Vi käkade någon helt ok gryta från Senegal, som förvisso var god, men som inte gav någon som helst ny matupplevelse, trots att jag inte tror att jag ätit någon senegalesisk mat förut. Det blev även lite mango sticky rice och en på tok för söt bubble tea. Varmt och väldigt mycket folk var det. Nu märker jag att jag låter lite negativ, men det var gratis att gå in och förhållandevis trevligt.
Utsikt från ena läktaren på Zinken. Kul att vara på Zinken för övrigt, det hade jag aldrig varit förut. Jag kunde känna historiens vingslag ;-).
 
Sedan hade jag tänkt att gå och kika på Becks balkong, men det var lite väl långt att gå i förhållande till andra planer, så det rätt meningslösa äventyret får bli någon annan gång. Istället gick vi till min gamla grannes kaffebutik - Kaffemissionären - men det var sommarstängt. Sedan blev det promenad från Söder till Kungsträdgården och sedan tuben hem. Det var många rulltrappor ur funktion i tunnelbanan, rätt vanligt, men värre än vanligt idag. Många steg blev det :-).
 
Hemma läste jag klart Machiavellis "Fursten". Den har jag läst förut. Första gången var när jag började plugga på universitetet, 2005 som jag minns det. Sedan har jag hittat en examinationsuppgift från vårterminen 2009 där jag skrivit en uppenbart plagierad analys av boken. Jag minns inte alls att jag hade gjort det. Det finns inte ett spår i minnet. Eventuellt är det något jag återanvänt från första gången jag läste boken där i början av universitetstiden, men jag minns verkligen inte, och 2009 är inte så himla länge sedan. Kort bok, och har den inte fått lite väl stort genomslag? Ha en egen armé, var tuff men inte överjävlig, tänk på vilka du samarbetar med osv. Kanske inte raketforskning. Även lite krampaktigt och utdraget språk, vilket det förra förvisso kan bero på översättningen, men nog fan hade det gått att skrivit mer stringent?
 
Jag drog av en Beckfilm igår kväll istället för Gyllene Tider. "Rum 302" den här gången. Välregisserat och överlag bra skådespelarinsatser, men ett lite väl invecklat manus. Även den första filmen i den femte omgången, och lite mer realistisk på många sätt med biträden osv som varit helt frånvarande innan. På det stora hela en rätt bra Beck-film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0