Stilar

När jag är runt på diverse guidade turer tas det alltid upp massa olika stilar inom arkitetktur, inredning osv. Eftersom jag inte har någon utbildning gällande dem blir det ofta lite rörigt, så nu har jag försökt läsa på lite om gustaviansk stil och empir. Det gör det inte lättare att det kan vara olika namn på ungefär samma sak i olika länder. Nu har jag exempelvis förstått att gustaviansk stil är en svenska motsvarigheten till nyklassicism. När jag läser på märker jag även att det inte är helt enkelt att skilja stilarna åt, är det exempelvis enkelt att skilja renässans-stil från nyklassicism? En måste kanske veta när något då är byggt eller tillverkat?
 
Det här blev aktuellt igen för mig när jag var på Rosendals slott. 
 
I övrigt! Igår blev den en del farande mellan Sumpan, Hallsberg och Örebro, och det kommer det bli idag också. När jag kom tillbaka till Sumpan läckte bilen något, så hoppas att det inte är vatten från kylaren, för då vet jag inte om jag kommer till Närke idag. Vi ska ju fira Sagas 20 årsdag ikväll :-).
 
Igår kväll såg jag Beckfilmen "Levande begravd" som jag såg på bio 2010-06-21. Jag mindes inte mycket från då, men jag hade noterat i bloggen att jag tyckte filmen var överraskande bra, och det får jag nog hålla med om fortfarande. En bra Beck-film, med en del skräckinslag. Slutet är fånigt, och det är en del typiska orimligheter, men som underhållning är det en bra film.
 
Jag glömde även skriva att jag för ett par dagar sedan även såg avsnittet om Drottning Desiree från "Hermans Historia". Det hade jag också sett förut, men mindes inte mycket. Det är ju kul att hon hade någon form av nära relation med Napoleon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0