Montepulciano d'Abruzzo

För en tid sedan trodde jag att vin med namnet Montepulciano kom från området Montepulciano i Toscana, så verkar dock sällan vara fallet. Det är tydligen två olika saker. Det finns en kommun och druva med samma namn. Viss överlappning förekommer säkert, men druvan Montepulicano odlas generellt inte i kommunen.
 
Igår köpte jag ett Montepulciano d'Abruzzo med druvan Montepulciano. Det vinet kommer dock från regionen Abruzzo och alltså inte från kommunen Montepulciano. Lite rörigt är det.
 
Jag tror att vi åkte igenom kommunen Montepulciano i somras, men vi stannade inte till. ...och innan den resan kände jag till Montepulicano som vin, men inte Montalicino som jag nu är rätt bekant med. Även det lätt att bland ihop, men två helt olika saker.
 
Vinet som jag köpte igår var gott, men förfärligt starkt, 14 %. Det är nästan för starkt för ett glas av livets goda under en "vanlig" kväll. Att det är så gott är ju också struligt eftersom en då gärna dricker mer :-).
 
Jaja, att jag köper italienska viner nu är främst för att få en någorlunda övergripande kunskap om vinerna från Italien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0