Klämdag

Ledig klämdag idag. Aldrig fel med några dagar ledigt. Helt perfekt väder också, soligt och knappt 20 grader.
 
Eftersom det är klämdag var jag ledig igår också. Kristi flygare, antar att en kan förstå ungefär vad det innebär, men jag har svårt att tro att speciellt många svenskar firar, eller har någon större förståelse för vad det handlar om. Den här röda dagen hade kunnat bli en extra semesterdag istället.
 
Igår var det mest träning och läsning för mig, men vi hann även med en enklare middag på "Delibruket Flatbread" som ligger fint här i Sumpan.
 
Jag har spenderat två kvällar med att se ytterligare två Beckfilmer; "Flickan i jordkällaren" och "Gamen". Den förra var lite mer åt deckarhållet och helt ok, även om manuset, som vanligt, är av tappa hakan-material. En kvinna som kidnappar ett tvillingbarn i Tyskland, och som sedan mördar sin bror, och av en händelse hamnar i koma så att det kidnappade barnet dör. Det är så pass dåligt att det inte borde bli en film, men själva filmen blev ändå ok. "Gamen" var rätt pinsam att se, men har ett manus som är aktuellt i dagsläget, alltså gällande hur Socialdemokraterna tjänar pengar på lotteriverksamhet. Jag blev rätt förvånad över att det togs upp i en gammal Beckfilm, och det var även en hel del annat som gav negativ PR för Socialdemokraterna i filmen. Det borde ha blivit en grej i media när det begav sig 2006? Jag minns dock inget av det. Filmen behandlar spel, Jack Vegas-maskiner och spelklubbar generellt, och jag slogs åter igen av hur annorlunda Sverige gestaltades på film då. Det var fortfarande främst svenska gangsters, alla verkade bo i innerstan osv osv. En annan värld.
 
Jag läste som sagt främst igår, och det var för att jag hade som mål att läsa ut "Rysslands historia" av Kristian Gerner. Ett problem när jag läser böcker är att jag oftast gör det innan jag ska gå och lägga mig, eller när jag är rätt trött, så jag kan somna till lite ibland och tappa koncentrationen. Det gör att jag ibland får det lite svårt att hänga med i mer komplicerade böcker, vilket jag upplevde att den här var. Nu när jag läste den på dagen igår upplevde jag den dock som bättre än jag hade gjort innan, men det är ändå mycket analys och egna uppleveleser av författaren. Jag hade önskat en mer rak historisk berättelse. Det jag vill säga med det här är väl att boken kanske egentligen var bättre än vad jag upplevde den som.
 
Idag hade jag lite tankar om vad göra, men får se om de blir realiserade. Imorgon ska vi däremot till Rosersbergs slott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0