Vaga minnen

Jag har ju under den senaste tiden ältat diverse flygkrascher här. En flygkrasch, eller ialf tappade motorer i Nederländerna, har funnits i mitt minne sedan jag vet inte när. Jag tror till och med att jag googlade efter det för inte så länge sedan. Av nästan en olustig slump kom för några veckor sedan dokumentärserien "Mörkläggningen av flight 1862" ut på SVT Play. 
 
Det hela handlar om en Boeing 747 från El Al Cargo som kraschade in i ett lägenhetshus i Amsterdam 1992 efter att ha tappat två av motorerna. Dokumentären tar främst upp vad de ser som en mörkläggning gällande vilken last planet hade osv. Det visade sig dock att det inte var någon speciell last planet hade, men att en del människor som bodde i närheten eventuellt blev sjuka efter att ha andats in en massa skit efter olyckan. Det är dock rätt svårt utifrån dokumentären att förstå om folk verkligen blev sjuka generellt, eller om det bara var några få, eller om det mest handlade om hittepå. Sedan har dokumentären några tankar om att flygplan inte bör flyga över tätbebyggda områden osv. En spretig och rätt dålig dokumentär, även om olyckan är intressant.
 
Det som dock fascinerar mig är varför jag har minnen från den här olyckan. Är de från 1992, eller är det något jag läst om senare? Jag har lite svårt att se att jag skulle reflektera över en flygolycka när jag var 10 år, speciellt när det var ett fraktplan. Det kanske var jättestort i svensk media då, men ändå, jag var 10 år. Sannolikt har jag senare läst eller sett något om det här och fastnat för att ett plan kan tappa sina motorer. Det är lite speciellt med minnen som en inte riktigt kan hänga upp på något, att de bara finns där, men en vet inte riktigt varför.
 
Nåväl, jag såg även avsnittet från "Air Crasch Investigation" gällande olyckan, och det var rätt intressant. Saken var att efter att planet tappat två av sina motorer lyckades piloterna få planet stabilt och försökte landa på Schiphol, men när de saktade ned inför landningen välte planet åt den sida där vingen satt med de saknade motorerna. Det med anledning av att delar av vingen dragits med av motorerna och att planet därmed inte kunde flyga vid lägre fart. Det gjorde det hela oundvikligt. En jävla öde för piloterna. Vara med om något helt galet som att tappa två motorer, ändå tro att de skulle kunna landa och sedan gick det inte ändå. Grymt på något vis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0