Bataclan

När jag har följt krisen i Israel och Palestina på X kom det för några dagar sedan upp en rekommendation att se en dokumentärserie på Netflix om terorrdåden i Paris 2015. Generellt tycker jag att dokumentärer på Netflix brukar vara rätt dåliga, men eftersom jag inte sett någon längre dokumentär om dåden i Paris förut såg jag serien ändå.
 
Den var riktigt intressant, och inte alls dålig. Den heter "13 november - Terrorattackerna i Paris" och är i tre delar.
 
En tid efter terrordåden såg jag ett par dokumentärer om dåden, men ingen som var övergripande som den här. Det hade även stört mig innan att exempelvis den svenska Wikipedia-sidan varit så dålig gällande attackerna. När jag kikade nu hade jag fortsatt svårt att förstå när och var vissa händelser skedde. Dokumentärserien hade dock en rätt tydlig tidslinje och det hela blev lite klarare för mig. Något som var helt nytt var även gisslantagandet på slutet. Märkligt generellt. Varför gjorde de så? I serien intervjuas många av dem som togs som gisslan. Rysligt.
 
För att vända till något mer roligt... Idag fick jag visa runt massa framtida diplomater på jobbet, vilket var skoj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0