När ingen lyssnar

Idag är låret bättre. Jag har fortfarande svårt att gå ordentligt, men det är ialf nu en rätt stor förbättring mot gårdagen. Det känns nästan lite konstigt att det är en sådan skillnad. Förhoppningsvis är sträcknignen inte så stor som jag först befarade.
 
Imorse läste jag ut Diamant Salihus bok "När ingen lyssnar" om gängkriminaliteten i Sverige de senaste åren. Boken är inriktad på de knäckta krypterade chattarna. Det är en riktig bladvändare till bok. En känner igen mycket från nyhetsrapporteringen, vilket gör det mer intressant, och det är spännande att få lite mer detaljer om bakgrunderna till några av de bekanta händelserna. Flera av morden och mordförsöken handlar om droger och hämndspiraler, vilket inte var någon ny information. Något som jag dock reagerade lite på var hur ialf vissa av nätverken använder etniska svenskar som kurirer, varav vissa i medelåldern, för att väcka mindre misstanke. Inte så konstigt förvisso, men det förefaller vara mer förekommande än jag trodde. En annan sak, som dock mest nämns kort i boken, är de större hoten mot demokratin som den här brottsligheten innebär. Även Marengo-fallet i Nederländerna är något som nämns i boken, men som ligger något utanför bokens kärna.
 
Jaja, för egen del blir det väl främst att fortsätta vila låret idag, men jag ska försöka ta mig iväg på en visning också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0