Guldväder!

Det har varit ett helt fantastiskt skönt väder de senaste dagarna :-). Idag har jag till och med suttit ute och läst en stund. Det var nästan så att jag blev lite röd till på köpet... Huden har inte sett så mycket sol på länge får jag skylla på :-). Hursomhelst är det mycket snyggare att vara lite brun än vit som man brukar vara :-). Såg på vädret på TV idag att värmen ska hålla i sig ett par dagar till, så man kanske hinner sola lite mer :-).


Vi har haft väldigt intressanta föreläsningar nu de senaste två veckorna. De har handlat om depressioner och utbrändhet, och det verkar som mina tidigare antaganden står sig rätt bra med vad forskningen har kommit fram till. Speciellt får Prozac och liknande preparat ganska stor kritik, dock inte sagt att de inte ska användas, men det verkar som de ger en del oroväckande verkningar. Jag vill inte kalla det biverkningar, men preparaten påverkar tydligen ofta självet på ett oroväckande sätt. Många blir helt annorlunda och upplever saker och ting på ett helt annat sätt. En text vi har läst heter "Is it me or is it Prozac?". Det syftar på om man är sig själv när man går på Prozac, eller om man fått ett nytt själv skapat av Prozac... Ganska skrämmande, speciellt i dagens samhälle där det är lite inne att vara depressiv, vilket leder till att många äter psykofarmaka utan större anledning. En annan, kanske inte lika radikal, anledning till ökandet av psykofarmakaanvändande är samhällets krav på att människorna ska prestera på topp hela tiden, vilket leder till att allt fler inte klarar av det, och på så sätt tar psykofarmaka för att kunna ligga på topp konstant. Jag kan förstå den anledningen till ökningen, men tycker inte den är helt korrekt. Man är inte deprimerad bara för att man inte är på topp jämt. En annan intressant anledning, till kanske då mest utbrändhet, är att det mestadels beror på att man har ett jobb där man inte får någon respons av de man arbetar med, och således inte för att man arbetar för mycket. Det är helt enkelt farligt att arbeta med sjuka männsikor som inte svarar på tilltal och liknande, för att man då känner sig helt nonchalerad. Ett annat exempel är att arbeta med människor som bara ser sig själva och således behandlar andra som objekt. Det var lite om dagens psykiska problem, och det finns massa andra förklaringar också som jag inte orkar ta upp nu. Jag är rätt säker på att de flesta av dagens psykiska problem inte är några större problem egentligen. Ska försöka skriva mer utförligt någon annan gång om jag orkar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0