Socialpsykologisk teori!

Det finns en socialpykologisk teori som jag inte kommer ihåg namnet på eller vem det var som utformade den men jag vet vad den handlar om och det är att man upplever en viss mental spänning när man värderar och sedermera väljer ett av två ungefär lika attraktiva alternativ. För att sedan mildra denna då uppkomna spänning försöker man hitta fördelar med det valet man gjorde och sedan nackdelar med det valet man inte gjorde. Ganska enkel teori som säkert alla kan känna igen sig i. Nu till saken... Tidigare ikväll hade jag bestämt mig för att gå och träna trots att jag inte kände mig helt frisk men jag knallade iväg ändå. När jag kom fram till gymet möttes jag av en stängd dörr och en igenbommad reception och en lapp där det stod att gymet var stängt. Nu hade jag inte så många valmöjligheter tänker ni men nu var det så här att det spelades musik från andra sidan dörren till gymet så onekligen var det några som var där inne. När jag då stod där utanför funderade jag på om jag skulle känna på dörren eller knacka på och se om jag kunde få träna ändå...? Men jag valde helt enkelt att gå hem istället utan att göra det. Direkt efteråt kände jag mig som stans största mes som inte "vågade" knacka på och irriterad över att jag missade ett träningspass men när jag tänker efter så berodde all denna tvekan på att jag egentligen inte ville träna för att jag mådde dåligt. Jag fick ju en jättebra ursäkt över att inte träna i och med att det var stängt, även om det nu kanske fanns folk som var där ändå. Alltså mildrades spänningen mellan valen genom att jag inte "kunde" träna :-).

Jag kikade på Insider nyss och de testade en tarot-tant genom att se om hon kunde säga vilka böcker som låg i vilka kartonger. Hur gick det tro? Hon hade inte ett enda rätt så klart :-). Allt sådant där är bara buffel och bedrägeri även om de som utför det säkerligen ibland även själva tror på det. Hursomhelst fungerar inget av tarot-kort, spåkulor, andar i glas, kaffesump och annat skit. Om det nu finns några stackare som verkligen tror på det vilket det onekligen verkar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0