Kinasnack!

Jag råkade hamna i en diskussion rörande Folkrepubliken Kina idag med en kille i klassen som satte avtryck i mig resten av dagen. Det hela började med att en annan kille och jag pratade lite om vad man skulle göra med sin utbildning. Han sa då att han funderade på att kanske ta en paus från pluggandet och flytta till Kina ett tag för att lära sig språket hyfsat och för att det är en växande ekonomi med mycket jobb som följd. Då när jag sa lite frågande att Kina är väl den mest växande ekonomin i världen kom den andre snubben in i samtalet och sa någon siffra på hur mycket den växte per år och så långt var det hela lugnt :-). Sedan sa jag att Kina är nog inget för mig i och med att det är ett kommunistiskt land som inte verkar ta så väl hand om sina invånare. Då verkade den andre snubben bli lite upprörd och hävdade att Kina inte varit kommunistiskt sedan 1982 eller någon sådant (vilket starkt kan ifrågasättas) och babblade på om en massa annan statistik. Jag har inte varit med om maken om konstig diskussion må jag säga :-). Vi kom in på hur staten och företag ska samarbeta med mera efter att jag hade kritiserat Kinas gruvnäring och bla bla... :-). Jag fick verkligen känslan av att han ville försöka trycka ner mig (vilket han absolut inte lyckades med) i och med att jag i de flesta diskussioner lyckas hålla ett yttre lugn med sakliga argument vilket brukar få motparten att hetsa upp sig istället :-). Dock kan jag bli jävligt irriterad inombords vilket kan vara lite jobbigt :-). Nu måste jag ta reda på om han har något emot mig eller om han bara försökte vara märkvärdig, vilket inte lyckades. Det kan nog bli lite spännande :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0