Aussie sammanfattning & lite Auckland...

Nu tankte jag sammanfatta vart aventyr nere i Australien och det gor jag fran ett internet-cafe i Auckland, Nya Zeeland.
Vi spenderade tre veckor i Australien och pa de flesta lat det som att det skulle vara pa tok for lite tid och manga blev valdigt forvanade nar vi berattade om detta faktum. Var summering blir dock att tre veckor var nagot i underkant men fullt tillrackligt for att fa ut mycket rolig tid. Vi reste, som de flesta, bara pa den australiensiska ostkusten och dar ar avstanden tillrackligt korta for att det inte ska ga at for mycket dyrbar tid pa resor. Det jag personligen tycker att vi inte hann med var att se Blue Mountains och Fraser Island men det var ocksa det enda som jag ar lite lack over att jag inte upplevt an. Annars kanns det som att vi hunnit med ungefar lika mycket som de flesta andra vi har traffat har nere trots att de varit i Australien mycket langre. Manga vi traffat har har namligen spenderat valdigt langa perioder med jobb pa en och samma plats. Det ar helt klart en bra grej om man behover lara sig engelska men kanske inte en sadan stor upplevelse i och med att det ar valdigt "vasterlandskt" har nere.
Tiden vi spenderade i Sydney och Byron Bay var valdigt trevlig och man fick ett bra forsta intryck av manniskorna i Australien men sedan nar vi kom mer norrut kandes det som att de man traffade pa blev mer tjuriga. Svart att saga om det bara var en tillfallighet eller om det berodde pa att vi mest traffade andra turister pa de andra stallena men det ar anda det intrycket vi fick. Busschaufforen har jag redan berattat om men det var aven flera andra personer som var sjukt tjuriga, bland annat pa ett hostel och pa flygplatsen i Cairns. Fordomarna om aussies som ett avslappnat folk har nog inte riktigt besannats. Jag sag ett reseprogram for sakert ett ar sedan dar programledaren var i Australien och han menade pa att folket i norra Australien hade en nagot kyligare attityd an nere i soder sa vara upplevelser kanske inte ar helt tagna ur luften.

Sydney: En stad jag nog skulle kunna tanka mig att bo i. Temperaturen ar inte alltid overhog och luften ar inte sa fuktig sedan ar det nara till underbara strander.

Byron Bay: Ska man slappa, bada, surfa och partaja sa ar det har ett perfekt stalle. Jag hade riktigt roligt har och hela stallet har en avslappnad backpacker-attityd

Airlie Beach: Njae... Har borjade man bli lite besviken... Hostelpersonal som inte garna ville hjalpa till nar problem uppstod och som hade en overlag tjurig attityd. En batresa dar personalen mest verkade bry sig om sig sjalva. Samsta stallet jag varit pa i Australien. Det gick inte ens bada i havet pga farliga djur.

Cairns: Somnig stad i norra Australien dar allt handlar om att aka ut till Stora Barriarrevet. Lite for varmt for min del och vi spenderade lite for kort tid dar for att jag ska  kunna ge nagon battre bedomning. Kanns dock inte som nagon stad man behover stanna mer an ett par dagar i.

Summa summarum! Australien verkar pa manga satt vara ett bra land men inte sa underbart som manga havdar enligt mig. Forstar dock att manga ser det som fantastiskt i och med att det ar fest mest hela tiden och under partaj vet vi alla att ett och annat roligt kan intraffa :-).

En kul sak :-). Nisse lyckades glomma sin mobiltelefon i handbagagekontrollen pa flygplatsen i Cairns :-). Som tur var kom han pa det i tid innan vi satt oss pa flyget sa han fick tillbaka den. Hade kunnat blivit en trist avslutning pa Australienaventyret.

Lite om Nya Zeeland och Auckland istallet. Vi har iofs bara spenderat ett par dagar har i Auckland an sa lange men forutom att vi var extremt trotta igar sa har allt overraskat positivt. Det borjade med att man fick gratis kaffe eller the pa flygplatsen, att tullpersonalen var trevlig och pratsam och att busschaufforen in till city korde lite guidning pa vagen. Det har sedan fortsatt med att vi hamnade pa ett bra hostel och fick ett twin-rum istallet for att fa bo i dorms. All personal vi traffat pa diverse olika fik och butiker har varit valdigt tillmotesgaende och trevliga. Det ar inte heller lika mycket svenskar har heller vilket ar lite roligare. I Australien var det som sakert tidigare namnts svenskar overallt. Om Nya Zeeland fortsatter sa har sa kan det mycket val bli ett av de battre resmalen pa den har resan och starkt utmana Vietnam och Ryssland som storsta positiva overraskning pa resan :-).

Idag har jag varit uppe i TV-tornet som de har har. Nisse tyckte inte det var vart pengarna men jag samlar lite pa att ha varit uppe i hoga torn sa det var givetvis ett maste for mig att aka upp. Det ar trots allt den hogsta byggnaden pa det sodra halvklotet. Utsikten var bra for att vadret var bra. Annars har vi inte gjort sa mycket idag utan mest knallat runt i centrala Auckland.
image109
Auckland skyline.
image110
Uppifran tornet. Den har bron ska tydligen vara kand...

Kommentarer
Postat av: linus

dags att gå till frissan?

2007-11-30 @ 15:31:30
Postat av: Andy

Jao det skulle nog behovas men det far kankse vanta tills jag ar hemma igen...

2007-12-01 @ 05:03:36
Postat av: linus

jag kan klippa, billigt som fan, är ju bra när du spenderat dina pengar på resor... ;)

2007-12-01 @ 18:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0