Nu blev det lite fel :-).

Jag tycker väl ganska ofta att jag är lite bättre på det jag gör än vad jag egentligen är vilket i sin tur ofta leder till, i situationen, dåligt självförtroende :-). Alltså jag tycker jag är så bra att det här ska väl inte vara några problem och det ska jag inte kunna misslyckas med men så gör jag det, enligt mig själv, halvdant och jag blir besviken och sänker mitt självförtroende just där och då... Det jag tänkte skriva nu har kanske inte såå mycket med det att göra men det hör ändå dit.

Satt och lunchade med några skolkamrater idag varav en har en väldig fäbless för svåra ord. Det har tydligen smittat också hehe... Hon använde några ord som jag normalt inte använder vilket gjorde att jag blev tvungen att slå upp dem i en ordlista för att se om hon använde dem rätt :-). Först var det det härliga ordet "pretentiös" som för övrigt är väldigt hett och inne i hela media-Sverige. Min tanke innan var att det betydde något i stil av att man vill vara lite mer och verka lite bättre. Det var även ganska rätt men den helt riktiga innebörden är att någon eller något är väldigt anspråksfullt men kanske inte direkt lever upp till det. De goa orden psykedelisk och suggestiv kom även upp... Jag använde ordet psykedelisk och hon suggestiv till samma sak vilket nog efter lite efterforskningar gick att göra då psykedelisk betyder att typ berika upplevelsen och suggestiv att något är förledande eller fantasieggande. Så långt var allt frid och fröjd :-). Kändes som att jag inte var helt ute och cyklade ialf... Men... Jag blev tvungen att kolla upp ett par andra ord också. Bland annat "korpulent". Jag trodde det betydde opålitlig men det betyder ju fet :-). Jag råkade använda det ordet för ett par veckor sedan och den personen jag pratade med då såg riktigt oförstående ut... Nu förstår jag varför :-). Jag slog även upp ordet "pragmatisk" som jag trodde betydde något i stil med framgångsrikt charmerande vilket var helt fel det med :-). Det betyder ju resultatinriktad :-). Det är kanske lika bra att jag bara använder enkla ord i framtiden för det blir ju bara fel annars :-).

Kommentarer
Postat av: Erika

Haha, klockrent! Inte alltid lätt med alla dessa ord... Nu har även jag lärt mig innebörden av några av dem :)

2008-09-30 @ 18:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0