Stockholm å lite annat...

Jag tror jag nämnde att jag skulle till STHLM tidigare i veckan, och nu har jag även varit där :-). Det blev en förhållandevis trevig liten resa med besök till Kaknästornet, Söder, Stureplan osv... Jag tror att jag besökt de två senare förut men att det är något som fallit ur minnet. Mitt syfte med att få lite bättre koll på hur olika områden i STHLM ligger i relation till varandra uppfylldes mycket tack vare besöket till Kaknästornet. Där uppe kunde man på ett bra sätt se var alla stadsdelarna låg. Förut har det varit så att jag kommit till Centralen, tagit tunnelbanan någonstans, och således inte alls fått någon koll på åt vilket håll jag åkt osv... Att det bara blev en förhållandevis bra resa berodde på att vi missade bussen hem och att min mössa försvann. Bussen stod tydligen på något ställe som ingen av dess passagerare upptäckte... Antagligen inte på fel ställe men uppenbarligen på ett rätt dåligt ställe, vilket ledde till att minst sju passagerare missade bussen... I samma veva försvann min mössa... Den var bara borta när jag skulle gå ifrån bänken jag suttit på. Vettifan hur det gick till...? Antingen har någon snott den när den legat på golvet eller så har någon råkat fått med sig den. Den kanske trillade ner i luvan på den som satt bakom mig... För vem fan snor en mössa?

Mitt första besök till Kaknästornet blev förevigat :-).

Pang, pang, boom!!! Det var här det hände, Zethreaus och Jara sköt ihjäl fyra personer. Otäck historia.

Nu är kursen i arbetsrätt slut :-). Det känns tyvärr skönt... Kursen i sig har varit kul men så som den har varit upplagd har det blivit si så där med det hela. Att ha en tenta på 22.5 poäng har jag ältat klart men det är lite annat dumt också. Nu var det tydligen så att man kunde höja sitt slutbetyg om man skrev en bra uppsats. Det är ingen dum grej egenligen men det fick vi först veta när vi valt vilka vi skulle skriva med och lämnat in om vad vi skulle skriva om. Inte så bra när olika personer som skriver tillsammans har olika mål och engegemang. För mig spelade det senare ingen roll i och med att min tenta var så dålig men för andra kan det nog blivit nog så störande.

Undrar just om jag ska försöka börja med ordentlig kommatering i mina inlägg här... Jag har funderat länge på det men tycker det är rätt klurigt och långt ifrån nödvändigt. Jag skulle ju iofs kunna försöka... Eventuellt blir det lite lättare och läsa..? Något som i sig är bra! Det här sista är också något som stammar från senaste kursen... Jurister är äckligt nogranna med hur de skriver och jag vill nog inte hävda att det är fel men något drygt. Det som är svårt med kommateringen är detta;

  • Kommatecken avskiljer fullständiga satser, det vill säga satser som innehåller subjekt och predikat.
Solen sken, och alla var glada.

Källa: Wikipedia

Frågan är ju om detta är ett krav eller en försköning av texten? Någon som vet? Jag kommer även att kommatera detta inlägg nu och någon får gärna rätta det :-).


Kommentarer
Postat av: Mats

Hmm, var det inte endast den förstämnda som sköt, då tre dog på plats, och en fjärde dog på sjukhuset två dagar senare?

2009-01-22 @ 12:44:40
Postat av: Andy

Njae, Zethreaus är den som är dömd för skotten men vissa vittnesuppgifter hävdar att även Jara sköt. Det senare går väl alltid hårddra... En person dödsförklarades på sjukhus efter 22 timmars operationer, var de andra dödsförklarades vet jag dock inte. Att de sköts ihjäl är det dock inget snack om, eller som en följd av det.

2009-01-24 @ 13:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0