Lemland!

Helgen som varit spenderades på Åland, eller mestadels i Lemland, som är en del av Åland. Ett riktigt skojigt namn i mina öron. Jag tänker direkt på det gamla härliga spelet Lemmings :-). Lemmingsarna måste ha bott i Lemland :-). Hursomhelst, jag hängde med Hanna till Åland en sväng, bland annat för att jag inte varit där förut, och det blev riktigt trevligt. Nu var det kanske inte den bästa årstiden för att vara på Åland men det var trevligt ändå och jag blev riktigt bortskämd. Frukost, mat, fika, bio... Ja allting bjöds jag på! Måste verkligen tacka Hannas föräldrar för allting!!!
Åland är annars ett rätt intressant ställe. Det tillhör Finland, som alla säkert vet, men alla pratar svenska och de har en egen landskapsregering osv. Grädde på moset är att de inte ens får prata finska i många statliga sammanhang och alla vägskyltar osv. är på svenska. Det finns egentligen ingenting som påminner om Finland på Åland. Inte ens dialekten är speciellt finsk, utan den känns mer som en blandning mellan gotländska och norrländska. Efter allt man hört under helgen känns faktumet att Åland är finskt bara mer underligt än innan.

Något mer idyllist än Hässleberg :-). För övrigt knallade jag, något rädd, på havsis för första gången i mitt liv.

RIktigt åländskt! En riktig ålänning, en åländsk flagga och Ålands landskapsregeringsbyggnad i bakgrunden.

Tihi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0