Film 4, en kortis...

Solstorm

Svensk thriller baserad på Åsa Larssons bok med samma namn. Grymt bra uppsättning av svenska skådespelare som Scorupco, Persbrandt, Reuter och Henrikssson. Handlingen berör ett mord i frikyrkokretsar och utspelar sig i och utanför Kiruna. Filmen är faktiskt riktigt bra och välproducerad. Den känns inte lika stressigt gjord som mycket annan svensk film baserad på böcker eller karaktärer ur böcker, speciellt tänker jag på Wallander-filmerna och filmatiseringarna av Läckbergs böcker. Solstorm är istället bra och spännande, men skiljer sig dock en del från boken, så det kan rekommenderas att läsa boken också. 3, 5 plus av 5 ger jag till denna film.

Isprinsessan

Filmatisering av Camilla Läckbergs roman med samma namn. Det här är en TV-produktion, och det märks, för filmen är ganska dålig. I TV sändes den i två entimmes-avsnitt, vilket säkerligen är lite bättre än att se den som en hel film. Den blir väldigt lång för att vara ett halvtaskigt deckar/kriminaldrama. Skådespelarinsatserna är oftast även helt usla, men i botten finns det en ganska intressant historia vilket räddar filmen från totalt fiasko. Jag rekommenderar verkligen att läsa boken i det här fallet, för den är mycket bättre. Svag 2a av 5 blir betyget.

Day of the Dead (2008)

Lite av en remake av den tidigare filmen med samma namn. Zombie-action med ungdomar till 100 %. Bra tempo, snyggt smink, rätt kass historia och lite fjortisvarning på hela upplägget. Gillar man zombies och tycker om tankelös underhållning är det här en bra film, annars inget man minns så mycket av. 2 av 5 blir betyget.

Easy Rider

Blev lite extra aktuell i och med att Dennis Hopper gick och dog :-(. Att jag inte hade sett den tidigare är ju lite av "tjänstefel", men jag skyller på mina ganska okulturella tonår. Hursomhelst en härlig rulle om frihet och vad det kan innebära. Hippies, knark, sex och motorcyklar! Kan tänka mig att det är mer än en ung parvel som försökt tagit efter de två grabbarna i filmen, och då kanske speciellt Peter Fondas karaktär. Jag tycker att det är riktigt bra trots att det kan bli lite väl fånfränt ibland. 4 av 5 plus blir betyget, en film alla bör ha sett.

Blade Runner

Ridley Scotts klassiker om ett samhälle med robotar som ser ut precis som människor. Det är mörkt, mörkt och så lite mer mörkt. Antagligen regnar det hela tiden också, men är inget jag kan minnas just nu. På en liten TV gör sig den här filmen rätt dåligt, men med bra ljud och bra bild blir det antagligen en rätt hisnande upplevelse. Påkostat och snyggt är det! Jag tänker inte bedöma denna film förrän jag sett den "ordentligt".

Sherlock Holmes

Det här var inte alls som jag hade tänkt. Jag trodde det skulle var en stillsam film i klassisk kostymdrametappning, men där hade jag helt fel. Här är det action och slagsmål mest hela tiden. När jag sedan såg att det var Guy Ritchie som regisserat förstod jag lite bättre varför det var så :-). Var det en dålig överraskning? Som gammal Sherlock-fantast kändes det så klart lite överdrivet med all action, men samtidigt var det ganska underhållande. Hursomhelst var det ingen toppfilm, men helt ok. Snygga effekter osv., men till syvende och sist skulle jag ha föredragit en lite mer normal och analytisk Sherlock än en MA-fightandes och stirrig som den i filmen. 3 av 5 plus blir det.

Once Upon a Time in the West

Sergio Leone! Det här är bra, riktigt bra till och med. Jag var inte så jätteförtjust i "den onde, den gode, den fule" så hade inte så höga förväntningar på den här filmen, men att bli positivt överraskad är aldrig fel och det blev jag verkligen. Handlar om förvecklingar kring ett nytt järnvägsbygge. Gillar man western så älskar man det här. 5 plus av 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0