Grand Canyon!

Igår ringde klockan 05:20 på morgonen för att vi skulle kunna hinna med bussen som skulle gå 06:00 från hotellets entré. Ingen rolig upplevelse att behöva gå upp vid den tiden när man själv anser sig ha semester, men det gick relativt smärtfritt och efter lite fundersamhet över om det skulle komma någon buss att hämta oss eller inte så var vi ett antal minuter senare än beräknat till slut på väg. Efter lite incheckning, frukost, och byte av buss lyckades vi även hamna vid ett bord på undervåningen i den dubbeldäckare som vi nu färdades i. Det var jag som snabbt högg när det i kön till bussarna frågades om två stycken ville sitta vid en bordsplats. Vad gör man inte för chansen att få träffa lite nya människor :-). Nu blev det väl dock till en början en liten besvikelse när vår grannar var två pensionärer från Detroit och inte två donnor från Kalifornien eller liknande :-). Pensionärerna överraskade dock mycket positivt och vi diskuterade allt från politik till "smarta" spelsätt i Vegas under resans gång.
Första stoppet blev vid den enorma Hoover-dammen och sjön Lake Mead som uppkommit efter dammens färdigställande. Enligt guiden på bussen anses dammen vara ett underverk skapat av människan... Huruvida det anses så generellt är dock inget jag kan uttala mig om. En fet jävla damm är det ialf :-).

Linslus som man är sitter man i vägen för typ halva bilden :-). Hursomhelst Hoover-dammen till vänster och Lake Mead till höger.

Resan fortsatte sedan ett antal timmar tills vi kom fram till "South Rim" Grand Canyon och är tydligen den plats man oftast åker till när man besöker Grand Canyon. Vi stannade vid två olika ställen för att se den anmodade sagolika utsikten, och nog var det sagolikt. Det är väldigt svårt att beskriva det hela i ord så jag lägger upp några bilder istället.

Blir inte så mycket text den här gången. Bilderna får tala för sig själva istället.

Det enda som var lite negativt med den här utflykten var att vi antagligen inte lyckades se Colorado-floden nere i kanjonen. Det kan ha berott på att den var så långt bort så att den endast skymtades som ett streck, annars gömde den sig i någon av skrevorna som vi inte lyckades se botten av från de utsiktspositionerna vi hade.

Efter ungefär 600 miles (1 mile är ungefär 1,6 km) och efter ungefär 18 timmar var vi tillbaka på hotellet trötta, slutkörda och fulla av intryck. Vi bestämde också efter lite om och men att stanna en natt till här i Vegas för att då istället åka vidare mot San Francisco imorgon eftermiddag, så kanske vi hinner med lite helgpartaj i staden som jag förmodar gud inte är helt nöjd med.