Jag kan nog inte stava...

Jag borde blivit lingvistiker eller vad de kallas, de som studerar språk osv. Låter skittråkigt, men då kunde jag få svar på mina svåra stavnings-frågor :-).

Parallell! Varför i helvete stavas parallell med två l innan e't? Är inte ordet uppbyggt från para? Då borde inte resterande del av ordet börja med ll?

Människa! Ett så enkelt ord men så svårt för mig att stava till... Nu när vi envisas med att stava män med ett n på slutet varför stavas då människa, människor med två n??? Jag är nämligen helt övertygad om att människa utgår från grundordet man. Iofs skulle väl orden uttalas määäniska och määäniskor om det inte var två n, men det förklarar ju ändå inte varför män inte har två n på slutet, eller?

Entusiastisk! Hur ska jag kunna stava rätt när jag uttalar ordet fel... Jag säger ju entasuastisk och inte entusiastisk!

...och inte bara detta, tänk alla prepositioner... säger man motiv av, eller motiv på? Varför fick jag aldrig lära mig detta som liten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0