I-landsträningsproblematik!

När man som vi bor i ett land, och som många av oss, har ett jobb där extremt mycket kroppslig ansträngning inte behövs kan det ju vara bra att försöka röra på kroppen efter jobbet. Det tror jag vi alla är någorlunda överrens om, men hur mycket tid man ska orka lägga på detta tvistar nog både de lärde och olärde om... Träna för mycket kan man ju i princip inte göra, så det är inte i mängden träning jag tänker att problematiken ligger, utan mer i hur mycket det faktiskt är värt att träna. För jag vet att både du och han och hon och även de där borta oftast tycker det är skönare att sitta och fika eller se en rulle än att gå ner till gymmet, ut i löparspåret eller utföra annan kroppslig aktivitet. Nu räknar jag helt bort eventuell abstinens ur sammanhanget. Det är alltså inte speciellt roligt att träna och och oftast ganska monotont och icke intellektuellt utvecklande, men det måste ändå göras i och med att, många av oss, nu lever det livet vi gör. Hur mycket tid är det värt att lägga ned på detta då? Är det värt att lägga typ all ledig tid efter jobbet på träning? Knappast... Är det smart att inte lägga någon tid på träning alls? Knappast det heller... Alltså måste vi gå någon slags medelväg, men hur ska man göra det? Det är där problematiken ligger! Ska man göra någon mindre tråkig träning, typ fotboll, handboll eller annan sport med boll, så brukar det ju bli minst 2 timmars träning, sedan helst lite dusch och omklädningshäng på det, vilken i min värld är för mycket, specuiellt när det gärna ska vara tre gånger i veckan också. Bra för kroppen men inte speciellt utvecklande. Är det bättre att gå ut och springa 5 km några gånger i veckan lite slappt och släpa sig ned på gymmet ett par gånger till? Bra mycket bättre vad gäller att få tid till annat, men mycket sämre när det gäller att få bra träning... ...och räcker det för att man ska lyckas hålla de kroppsideal man eftersträvar? Kanske, kanske inte...

Det jag har kommit fram till är att jag måste hitta någon slags, någorlunda kul, träningform som högst håller på en timma per gång och som jag kan göra ca fem gånger i veckan. Men hur jag ska lyckas med det utan att bli alldeles uttråkad, samt få bra träning i det hela vet jag inte. Det är I-landsträningsproblematik!

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Gruppträning på Friskis är lösningen ! ;). Varken monotomt eller speciellt tråkigt. Någon annan lägger upp träningen åt dig, samt att kondition, styrka och rörlighet ingår i ett enda pass.

2012-03-16 @ 16:32:13
Postat av: Andy

Jag ville ju bara ha medhåll, inte bra lösningar ;-).

2012-03-17 @ 19:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0