The alldeles för lång semester-update

För känsliga bloggläsare varnar jag redan här i början att det här kommer bli ett mastodont-inlägg med dag-för-dag uppdatering av min hitintills avverkade semester.

19 juli 2013

Jag hade fått förmånen att få en extra dags semester denna fredag, och det med anledning av att det stod Håkan Hellström-konsert på schemat i Tanumsstrand i utkanten av Grebbestad. På förmiddagen packade jag, Nisse och Bias in oss i Nisses Passat och puttrade ner mot Hamburgsund för att först installera oss i Nisses föräldrars sommarstuga i utkanten av det pittoreska Hamburgsund.

Väl framme blev det mat på Nolhöttens krog i Hamburgsund, för min del lax. Vad namnet anbelangar kände jag mig tvungen att fråga vad det betyder och fick svaret att "nolhött" är en benämning av bohuslänningar från norra Bohuslän.

Efter maten, och installation i stugan, bar det av i strålande sol mot Tanumsstrand i buss och den stundande konserten. Västtrafik hade problem med korthanteringen på bussen och resan blev således gratis :-).

Håkan levererade en mycket bra konsert i solskenet och spelade de flesta låtar som jag ville höra, med undantag för "En lång lång tid" och "Gullbergs kaj paradis". Sist jag såg Håkan tyckte jag att han hade lite fjortisaktigt mellansnack, men denna gång var det bra mellansnack. Det var inte heller speciellt svårt att få en bra plats vid det natursköna konsertområdet. Konserten infriade alla förväntningar!
Håkan med band.

En liten detalj i sammanhanget var att det stod en snubbe bredvid mig under konserten som jag ansåg mig känna igen som Marcus Hellner, och efter konserten hade Nisse och Bias gjort samma iakttagelse :-).

Efter konserten knallade vi in till Grebbestad, förbi Folke-mansion, och hamnade till slut på Röde Orm där ett par norskor under en tid försökte göra sig förstådda, vilket gick så där, men vilket ialf underhöll kvällen ytterligare.

På vägen hem gjorde Västtrafik sitt yttersta igen för att hjälpa oss genom att köra hem oss till "dörren", vilket vi inte riktigt är på det klara med än idag om de skulle göra, eller om det bara var en vänlig gest av chauffören :-)?

20 juli 2013

Efter frukost bar det av till Hamburg Ö och bad i det inte jättevarma vattnet. Trevligt badställe måste sägas med klippor och hopptorn.
Badplatsen på Hamburg Ö.

En potatis och sillmiddag senare tog vi åter bussen in till Grebbestad, dock mot betalning denna gång. Efter ett par öl på ett par ställen i Grebbestad hamnade vi till slut på utestället Terassen. Vi hade våra funderingar kring huruvida vi skulle känna oss som gamlingar på Terassen? Det var dock inga problem och vår ålder låg nog runt ålders-medianen. Stället levererade bra musik och mycket dans. När vi var nöjda med dansandet blev det langos i den klassiska langos-kiosken i Grebbestad. Nog att jag ätit langos förut, men inte hade jag en aning om vad langos egentligen var, så jag ställde frågan vid beställning denna gång och det framkom att langos är friterad pizzadeg med massa godsaker på. Lite klokare blev jag således :-).

Det egentligen mest intressanta denna kväll skedde när vi skulle åka hem. Eftersom det blivit sent gick inga bussar och vi skulle ta en taxi, vilket skapade en hel del irritation. De taxibilar vi stoppade till en början kördes uteslutande av mörkhyade taxi-chaufförer från olika taxi-bolag från Göteborg, och de försökte lura oss big-time med riktiga ockerpriser. En ville inte ens köra oss till Hamburgsund för att det var för långt... Man undrar lite hur reglerna fungerar för taxameter osv...? Till slut fick vi dock tag i en taxi från Taxi Väst och de körde oss för typ halva priset (taxameter) i jämförelse och chauffören var mycket trevlig. Det kan således vara värt att tänka efter en gång extra innan man hoppar in i en taxibil från Göteborgstrakten i Grebbestad med en mörkhyad taxi-chaufför. Det senare kan vara helt irrelevant, men var faktum i vårt fall och all fakta bör framhållas.

21 juli 2013

Vädret höll i sig och dagen spenderades med en dubbelmatch i tennis på hard-courten i Hamburgsund. Jag och Bias fick stryk mot syskonen Lindgren. Det var riktigt skoj, men jag imponerade inte.

Det blev även besök till Fjällbacka och snabb sightseeing vid "Ronja-klyftan". Även en minigolf-match hanns med där Bias drog det längsta strået efter att haft en stark öppning, som han sedan tappat under spelets gång, men han lyckades hålla nerverna i styr vid sista hålet och tog hem segern :-).

Kvällen innebar ett besök till ett väldigt stillsamt Hjalmars i Hamburgsund.

22 juli 2013

Hemfärd till Örebro denna dag. Nisse bestämde sig för att stanna kvar ytterligare i Hamburgsund medan jag och Bias åkte hemåt. Denna dag innebar även mycket fix med el och bredband med anledning av den snart stundande flytten.

23 juli 2013

Avfärd mot Skavsta i bil och sedan flyg med Ryan Air till Malaga för en veckas semester. Resan gick bra och efter att ha letat på var hostelet låg och checkat in blev det lite tapas och sedan en lång promenad längs stranden för att bekanta mig med staden, samt försöka leta reda på var ett par bekanta bodde vilka jag visste skulle vara i Malaga samtidigt. Eftersom det hade blivit en väldigt tidig morgon denna dag, så blev det rätt tidigt i säng efter att jag kommit tillbaka till mitt hostel.

24 juli 2013

Dagen började med en frukost på Bar Jamon tillsammans med en amerikanska från mitt rum på hostelet som numera dock bodde i Montreal. Jamon är skinka på spanska, och när det gäller skinka så skär de tydligen ut det direkt från ett lår innan det serveras på många ställen, vilket även var fallet på detta ställe. Väldigt färskt och lite fräckt, dock ville inte jag ha någon skinka utan körde på ost, vilket kanske ansågs lite underligt på detta ställe med anledning av ställets namn :-).

Tanken var sedan att jag skulle hänga på en "walking tour" runt Malaga, men jag tolkade min karta fel och missade det hela, så istället fick det bli stranden ett tag, men först tog jag mig ett snack med Pablo Picasso på Plaza Merced.
Jag och Picasso ;-).

Efter ett par timmar på stranden tog jag en annan "walking tour" som gick lite senare på kvällen. Guiden tjänade sina pengar genom dricks, så ville man vara riktigt girig kunde man fått turen gratis. Turen var bra och kan rekommenderas, och utfördes av "Poncho Tours". När turen var klar berättade guiden att man kunde hänga med på en "pub crawl" senare på kvällen vilket jag gjorde tillsammans med en svensk-iranier som även han var med på turen.

Pub-crawlen innebar att man betalade 10 euro för att få några gratis shots och en tur genom Malagas nattliv. Ett bra sätt för att komma ut i nattlivet om man är ensam, och det var kul och kvällen blev sen.

25 juli 2013

Eftersom det blev sent natten innan kom jag upp rätt sent denna dag. Jag knallade ned till stranden och lade mig under ett parasoll och fortsatte läsa i Mötley Crües biografi som jag börjat läsa i Sverige. En mycket bra biografi, och den bästa av alla rock-biografier jag läst hittills.
Denna bild är tagen någon dag senare, men den visar ialf en del av stranden i Malaga.

Stranden var helt ok, även om sanden inte var extremt finkorning. ...och satan i gatan vad det gjorde ont att gå i sanden barfota när solen var framme. Tanken var att jag skulle möta upp Ata och några andra fotbollskillar denna dag, men jag hittade dem inte. Deras beskrivning om att de var på stranden i Malaga var lite svårtolkad i och med att stranden är milslång... Det blev istället att jag tog mig iväg till mina andra bekanta i utkanten av Malaga och hängde där en stund istället.

Efter lite tapas på kvällen och någon drink var jag trött sedan kvällen innan och det blev rätt tidigt i säng denna dag.

26 juli 2013

Den första stora sightseeing-dagen. Denna dag började med ett besök till Picasso-museumet i Malaga. Pablo Picasso föddes i Malaga och bodde sina första 19 år i staden. Museumet var lagom stort, och tog väl på sin höjd ett par timmar att kila igenom, om man inte är helt galen i Picassos grejer. En sak är dock säker, och det är att Picasso gjorde en extremt stor mängd konstverk. Blev lite inspirerad av att eventuellt skaffa någon abstrakt konst också faktiskt.
Vågade inte ta några foton inne på museumet, även om jag inte vet om man fick det eller inte, blev inte av att fråga... Dessa konstverk fanns dock inne på museumet till beskådan.

Efter detta museum kilade jag iväg till ett vinmuseum där även provsmakning av ett par Malaga-viner ingick. Detta museum var dock inte speciellt spännande, och de två viner jag fick smaka var så söta att de knappt var drickbara, ett rött och ett vitt.

När jag senare hade stärkt mig med lite mat och någon öl fick jag idén att klättra upp till Castle of Gibralfaro som ligger på ett berg mitt i Malaga, och varifrån man således har utsikt över hela staden. För att komma dit går man även förbi Alcazaba som är något slags fort/palats. Skulle väl anses som borg eller slott på våra breddgrader. Att gå upp för ett berg när det är 35 grader i skuggan är varmt... Tanken var att ta lite fina bilder över staden, men min telefon fungerade så där i värmen, så batteriet hade laddat ur när jag väl kom upp, besvikelse!
Alcazaba. Själva berget med Castle of Gibralfaro ligger upp till vänster...
Den enda utsiktsbild jag hann ta över Malaga innan telefonen dog, tagen mitt emellan Alcazaba och Castle of Gibralfaro.

Detta var ju en fredag och jag hade inte något direkt planerat dagen efter, så min tanke var att partaja lite, men så blev det inte. Jag fick ett mess från Ata och grabbarna på eftermiddagen om att möta upp dem på busstationen i Malaga, men jag såg messet för sent, så den tid jag skulle möta dem hade redan varit. Det blev istället att jag knallade runt lite i Malaga och letade efter dem under kvällen utan framgång, och inte heller hade jag någon framgång på någons telefon :-(. Så trots att en av mina anledningar till att jag åkte till Malaga var att möta upp fotbollsgrabbarna lite då och då, så slutade det med att jag inte träffade dem alls.

Denna kväll slutade istället med att jag rätt tidigt gick och lade mig i irritation. Jag orkade inte heller gå till samma pub-crawl som under onsdagen eller sätta mig själv och dricka någonstans.

Som grädde på moset blev jag utelåst från hostelet en timme denna dag också :-).

27 juli 2013

Denna lördag blev till en början en riktig icke-dag, utan något direkt att göra. Av den anledningen bestämde jag mig för att boka en resa till Gibraltar och en till Granada dagarna efter. Dagen spenderades mest under ett parasoll nere på stranden läsandes samma Mötley Crüe-biografi som tidigare. Jag smorde in mig och låg som sagt under ett parasoll, men tydligen hade jag missat att smörja några delar av framsidan av axlarna, så en aning bränd blev jag där, med sedvanlig ilska angående detta efteråt. Jag kan ju liksom inte göra mer än att ligga under parasoll och smörja in mig, sedan att jag missar ett par fläckar känns bara som djävulskap av någon högre makt :-).

Eftersom att jag skulle åka till Gibraltar kl 07:00 dagen efter var tanken att det skulle bli tidigt i säng, men så blev inte fallet. En amerikanska från Manhattan Beach hade flyttat in på mitt rum, så det blev att jag hängde på henne för mat och någon drink. Nu blev det inte extremt sent, men senare än vad jag räknat med, och en trevligare kväll än vad jag räknat med också.

28 juli 2013

En sjukt lång dag var detta med anledning av besök till Gibraltar. Jag var uppe vid 06:00 och var tillbaka på hostelet vid 22:00.

Att ta sig över till Gibraltar från Spanien var inga problem, och gränsvakterna kollade knappt när jag visade upp passet. Gibraltar ser riktigt coolt ut med en jätteklippa varvids fot en liten stad ligger. I och med att det är lite lurigt att bygga stad på en brant klippa så har de byggt ut staden genom att förlänga landet ut i vattnet, typ som de gör i Dubai, eller var det är? En annan fascinerande sak med Gibraltar är att det ligger ett flygfält mitt i staden, så att en väg som alla måste passera för att åka till Spanien måste stängas av varje gång ett flyg landar eller lyfter. Det ser även engelskt ut med Bobby-poliser, röda telefonkiosker och pubar överallt.

När jag anlänt till Gibraltar inmundigade jag en rejäl engelsk frukost och tog en promenad i den lilla men mysiga standen innan det var dags för att hoppa på den rundtur jag hade bokat innan. Även här hade jag dock problem med telefonen, men den hade inte riktigt dött, så jag lyckades ta några foton genom Instagram-kameran, men det blev betydligt färre bilder än jag tänkt :-(. Rundturen innebar hursomhelst en resa i buss genom staden och upp på den stora klippan. Vi stannade för att kika på en magnifik stalaktit-grotta där de har konserter numera, kikade på aporna (vilka var lite bitska och bet en irländare som var med på turen så illa att han började blöda), gick igenom delar av grottorna i klippan som bitterna byggt när Gibraltar var belägrat en gång i tiden samt kikade på utsiken där man kunde se Afrika och Medelhavets övergång i Atlanten.
Jag råkade hamna lite i vägen för Afrika, men det gör väl inget :-)?
Några makaker softar lite.

Själva klippan lyckades jag tyvärr inte ta någon bra bild på, mest på grund av att telefonen strulade som den gjorde.
Det här är således en bild över Gibraltar som jag snott från det världsomspännande nätverket internet. Riktigt läckert med klippan och flygfältet som går rakt över vägen till Spanien. Världens 4e farligaste flygplats enligt guiden på turen.

En "kul" detalj var att Spanien var extra nitiska denna dag för de som åkte bil från Gibraltar och in i Spanien. Det tog tydligen flera timmar att passera gränsen, och TV och ambassadören eller vad denne kallas (?) var vid gränskontrollen. Så det var ett himla hallå, men för mig som gick över gränsen var det inga problem. Så efter en så där 300 år av brittiskt styre över Gibraltar så är spanjorerna fortfarande inte helt nöjda med det hela :-).

Eftersom jag kom hem sent sedan på kvällen så blev det snabbt i säng för de nya tidiga äventyren till Alhambra i Granada dagen efter.

29 juli 2013

Den här dagen var det dock inte revelj så tidigt som 06:00, utan jag fick faktiskt sova till 09:00 :-). Tanken med dagen var som sagt att besöka det stora borg- och palatsområdet Alhambra i Granada. Alhambra ska ha varit det viktigaste politiska och aristokratiska centret i morernas rike.
Ingången.

...och hur upplevde jag detta ställe då? Lite olika... Precis som i Malaga var det extremt varmt i Granada också, så att bara vistas i solen blev jobbigt, vilket inte förbättrade upplevelsen, och gamla ruiner har man ju sett förut, även om det mesta här faktiskt fortfarande var helt. Det är lite "hur i helvete har dom lyckats bygga allt detta uppe här på berget?" men att det ändå är lite för varmt för att man ska orka gå runt och ta in allting.
Delar av muren av Alcazaban i Alhambra och Granada nere i dalen.

Det mest extrema och vackra i Alhambra var palatset Nazaries där tammetusan varenda kvadratcentimeter av väggarna var smyckade med divers inskriptioner och dylikt.
En liten del av palatset.
Ett exempel på de utsmyckade väggarna.

Jag var lite osäker på om jag skulle få plats på någon buss hem, så efter att ha spenderat några timmar inne på Alhambra började jag stressa lite för att inte hamna i den situationen att alla bussar till Malaga skulle vara fulla och jag missa flyget hem morgonen efter. Jag kom dock med en buss och runt 21:00 var jag tillbaka i Malaga. Det blev lite sushi och sedan läggdags.

Idag har jag mest flugit hem, tagit det lungt och skrivit detta blogginlägg.