Det här brevet till Ask som alla älskar...

Det första jag tänkte på när jag läste Jonas Hassen Khemiri text i DN var att; njae så illa har jag inte tyckt att mina vänner och bekanta som inte råkar se supersvenska ut verkar ha upplevt sina liv. Nästa tanke var att det kanske är annorlunda i STHLM? Men sedan slog det mig att det borde vara värre på landsorten där jag är uppväxt, i och med att se annorlunda ut där är, precis, mer annorlunda än i STHLM...
 
Så läste jag Merit Wagers text om det hela;
 
"När man läser den (artikeln) kan man bara innerligt beklaga att hans barn- och ungdom varit så tuff och att han blivit så negativt behandlad och känt sig så utanför. Jag har själv i min absoluta närhet personer som också vuxit upp i Stockholm med en eller två svenska föräldrar (adopterade) och med två utlandsfödda föräldrar. Ingen av dem har varit med om så svåra saker som Jonas Hassen Khemiri och man kan bara djupt beklaga att han fått utstå så mycket tråkigheter."
 
Det passade inte heller ihop med att det kanske är värre i STHLM.
 
Då började jag tänka tillbaka på mitt eget liv, och varför det är som det är för Khemiri. Personligen är jag en nästan lite väl skötsam människa och ser extremt skandinavisk ut, men ändå har jag blivit stoppad ett antal gånger på flygplatser och fått ta ut varenda pinal ur min väska, fått hundar som luktar på mig, och faktiskt även blivit utkastad från Mcdonalds, dock var det sista inte på en flygplats. Poliser har även trakasserat mig genom att be mig hälla ut öl, när jag befann mig på en innegård, annars skulle jag tas med till stationen. I alla dessa lägen har jag gort absolut ingenting.
 
Jag tvivlar dock inte på att en person som ser utländsk ut råkar ut för lite mer problem, men då måste man betänka att utlänningar är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken, att 50% av alla som sitter inne på mer än 5 år i svenska fängelser är av utländsk härkomst osv, osv... Det är egentligen helt oväsentligt om allt detta beror på att Sverige är världens sämsta land mot utlänningar, statistiken är där ialf, och den gör att utlänningar kommer bli mer misstänkta. Det är inte konstigt alls. Jag kan även tänka mig att Khemiri gick runt i diverse kläder som också ofta bärs av småbrottslingar, och därav kan ha fått utstått lite mer än en person som går runt i typ jeans och t-shirt. Det sista är givetvis bara en fundering.
 
Det finns många sidor av myntet, och jag tycker alla som tycker att Khemiris artikel är så spännande, ska tänka ett varv till. Jag tror att denna välskrivna, men rätt innehållslösa, artikel bara kommer spela SD ännu mer i händerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0