Prag

5 september
 
En dag på jobbet slutade med en öl i Bromma och övernattning hos Amir och hans flickvän. En helt ok soffa fick jag sova på samt blev bjuden på mycket goda mackor av Amirs flickvän, hon heter Joanna förresten. Tackar för det. Det diskuterades även att eventuellt resa till Krakow senare i höst. Amir har bott där under en period. Att jag sov över hos Amir hade med att göra att det hade blivit så väldigt tidig uppstigning på fredagen om jag hade åkt härifrån.
 
6 september
 
Smidig automatincheckning på Arlanda, och snabbt genom säkerhetskontrollen. Undrar om det någonsin tagit tid i säkerhetskontrollen för mig på Arlanda? Således kom jag i god tid till avgång som vanligt. Plats vid nödutgången blev det, med extra benutrymme, som tydligen blivit standard för mig när jag flyger Norwegian. Vid tre av fyra flygningar med bolaget har jag fått sådan plats när jag inte förbokat specifik sittplats.
 
Framme i Prag blev det först ett besök till tunnelbanestationen Muzeum och KFC för att försöka liva upp gamla minnen från förr :-). Sedan blev det en ganska lång promenad genom en park där man kan överblicka Prag, och där även stadens kända metronom återfinns, vidare mot, och förbi, det enorma slottet för att sedan klättra upp i Prags Eiffel-torn. Prags Eiffeltorn är mycket mindre än det i Paris, men rätt likt, och efter vad jag förstått ritat av Gustafe Eiffel. Det är dock höger om man räknar från havsnivån :-). Bra utsikt över staden var det också. På vägen förbi slottet passade jag även på att ta mig en öl på ett känt ölhak i krokarna av slottet (kommer dock inte ihåg namnet nu). Senare på kvällen blev det lite provsmakning av några tjeckiska öl, ett par icke-pastöriserade, vilket är lite ovanligt här i Sverige ialf. Annars blev det inte så mycket mer och rätt tidigt i säng.
 
7 september
 
Denna dag ägnades åt att besöka slottet Karlstein i utkanten av Prag. Ett mycket vackert slott som svenskarna försökte inta i slutet av 30-åriga kriget, men det råkade bli fred mitt under belägringen av slottet, så svenskarna "lyckades" inte inta hela slottet tydligen. Antar att man kan se på det där på lite olika sätt...? Hursomhelst ett vackert beläget slott som var väl värt ett besök. Här åts det även klassisk tjeckisk mat; gulasch! Trodde det var ungerskt, men är tydligen den stora matgrejen i Tjeckien också.
Slottet Karlstein med byn i förgrunden.
Öl, gulasch och dumplings, så tjeckiskt det kan bli.
 
På kvällen blev det ölprovning på ett bra ölhak. Namnet kommer jag inte ihåg i huvudet, men när jag redigerat bland alla tagna bilder så kommer jag skriva ner det här. 
Som ett barn på julafton :-).
 
8 september
 
En ca tre timmar lång gratis "walking tour" genom Prag började dagen med. Väldigt bra och informativ. De här gratis-turerna finns i nästan alla europeiska städer, och är av min erfarenhet riktigt bra. Guiderna arbetar genom dricks, men kräver inte att man ska ge dem en himla massa pengar, utan är vana med att det är många fattiga backpackers som går turerna, men lite pengar bör man ge. 50-100 kr räcker dock gott, och det är det alla gånger värt.
Frank Kafka-staty och jag.
Det tokigt fräna astronomiska uret på gamla stans torg... En aning överskattat om jag inte tar i...
 
Efter turen blev det lite svindyr sushi. Allt var väldigt billigt i Prag, ialf vad gäller mat och alkohol, men sushin var riktigt dyr, dyrare än i Sverige skulle jag vilka säga. Typ 30 kr för EN nigiri-sushi bit. Nu åt jag dock bara på ett ställe, så kanske går att hitta billigare, men det höga priset på den sushin jag köpte var överraskande.
 
På eftermiddagen blev det beach-volley med Christine och några kompisar till henne. En amerikanska jag delade rum med ett par dygn i Malaga. Beach-volley är kul, även om kvalitén på medspelarna kunde varit bättre, den var dock tillräckligt bra för att det skulle vara kul.
 
9 september
 
Förmidagen spenderade jag med att knalla över den extremt turistiska Karlsbron. Nästan lite sjukt att en bro kan vara så populär... När jag väl kommit över bron trillade jag in på ett thailändskt massage-ställe, och jag har aldrig blivit så misshandlad under massage någon gång. Jag har fått massage i Thailand tidigare, och inte förstått vad skillnaden är på thailänds massage och svensk massage, men jag lärde mig nu :-). Det gjorde stundtals riktigt ont. Massösen tyckte dock att jag var väldigt "flexible", och jag är ju överrörlig i axlarna, så uppenbarligen visste hon vad hon höll på med,
Karlsbron, ungefär lika spännande som Storbron i Örebro, dock faktumet att de använt ägg och öl för att bygga bron gör det dock lite roligare :-). 
 
Här gick jag med ytterligare en gratis walking-tour, denna gång dock med inriktning mot slottet i Prag. Guiden var en riktig knickedick från Australien, som dock lyckades komma undan med sin lite övercoola attityd med att han faktiskt var riktigt bra i övrigt. Denna tut tog över tre timmar, och vi gick som är underförstått mestadels runt i krokarna kring det stora slottet i Prag.
 
Det roligaste jag lärt mig av dessa turer är ordet defenestration; att kasta ut någon ut ifrån ett fönster. Tydligen ett känt påhitt i Prag, och det är ju extra roligt att det finnns ett ord för det.
 
Efter turen provade jag den tjeckiska specialitén trdelnik, mycket gott.
Slurp.
 
Kvällen avslutades med att kika på Elysium. Lite jobbigt med en film där de pratar både spanska, franska och engelska, och vissa delar då har engelska undertexter och vissa tjeckiska... Blev lite rörigt att märka att jag helt plötsligt satt och läste den tjeckiska texten som jag inte förstod något av :-). Filmen i sig var underhållande, med en mycket intressant story, som jag dock inte tycker de lyckades få ut så mycket av.
 
10 september
 
Tillbaka i Örebro med en redig förkylning. Resan gick dock bra, men jag kom på när jag kom hem att bilen stått fel inatt och antagligen fått parkeringsböter, även om det inte satt någon lapp på rutan.
 
Prag hade, som jag minns det ialf, utvecklats mycket under de 15 år sedan jag var där sist. Mycket mer turister osv. Det var även relativt enkelt att göra sig förstådd i och med att de flesta unga tjecker verkar prata engelska. Prisläget var överraskande lågt, och det mesta intressanta i staden ligger på promenadavstånd. Det negativa med Prag är dock folks generella inställning. Det är inte så muntert, folk hjälper en men det är liksom inte mer, inga extra leenden så att säga. En lätt motvilja mot utlänningar verkar ligga i luften. Sedan kan det ibland vara svårt med växel. Jag skulle köpa lite popcorn i typ en Ica-affär, vilket kostade i jämförelse 3 sek, och jag hade en sedel i värde ca 30 sek, och det vägrade de ge växel på. En aning irriterande och underligt. Sedan går det inte betala med kort överallt, även om det gick bra på fler ställen än jag trodde innan.
 
Prag får en stark 3a på en 5 gradig skala, mestadels för prisläget i staden.

Kommentarer
Postat av: Nisse

...eller som en tomte på julafton. Jäklar vilket skägg du skaffat. Guld!

2013-09-11 @ 23:26:08
Postat av: Andy

Får se om jag orkar spara fram till jul :-).

2013-09-13 @ 17:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0