Iakttagelser i världen som inte existerar

När jag körde hem från jobbet igår hörde jag något så hiskeligt underligt på radion. Det var ett utdrag där en, vad jag antar irakisk kvinna, skrek på Carl Bildt och undrade HUR Sverige skulle lösa problemen med etnisk rensning av kristna i Mosul med omnejd i Irak? Vad tror hon Sverige kan göra? Har Sverige något med det att göra? Carl Bildt försökte svara, och var uppenbart förbryllad av de korkade frågorna, och försökte förklara att Sverige inte kan gå in med sin armé i området osv... Själv så bet jag ihop och försökte tänka att det här är bara en korkad person, var personen kommer ifrån spelar ingen roll...
 
Jag hälsade även på mina kära föräldrar igår, och fick lite mat, och när jag sedan skulle åka tillbaka till Örebro tog jag tåget. Det första som händer efter att tåget börjat rulla är att en liten rund, brun dam med huvudduk inte hade någon biljett, utan bara kvittot till biljetten... Det här har jag varit med om några gånger förut också, och nästan uteslutande har det varit vad som ser ut som till Sverige invandrade personer som har haft problem med detta... Det kan finnas flera förklaringar till detta, men ändock... Nästa sak som händer är att det ringer en telefon hos den som sitter bakom mig, och det enda jag hör under tio minuter är "inshallah". När jag växte upp var religiösa konstiga, och det tycker jag fortfarande att de är, och att då bli mer eller mindra tvingad att höra detta "inshallah" konstant är nästan provocerande. I tillägg är det inte svårt att förstå hur stor den kulturella skillnaden är mellan en "etnisk svensk" och en "inshallah-stolle". Att personer som är så långt ifrån varandra ska kunna fungera bra tillsammans låter som en utopi. MEN, det var inte slut på eländet där... I Ghetto-Kumla gick det på ett tiotal ungdomar, och som såg ut att vara av somaliskt ursprung, och bara killar. Ganska gapiga och hetsiga, men jag tyckte ändå de var lite underhållande eftersom de nog var lite fulla, och alkohol kan säkerligen vara en bra väg för integrationen. En av dem försökte till och med lugna de andra genom att säga att de skulle vara lite tysta med anledning av oss andra i vagnen. När sedan konduktören kom så hade dock drygt hälften av gänget inga biljetter, och det skylldes på att de inte hunnit ta ut pengar, inte hade några pengar osv, alltså de tjuvåkte. Konduktören blev givetvis tjurig, men höll ett bra lugn, och sa inga rasisitiska kommentarer, men diskuterade med dem att de borde få sitta kvar på tåget till Frövi, och att de även hade strulat på stationen innan de gick på... Att tjuvåka på tåg är det många ungdomar som gör, men det är fortfarande inte acceptabelt. Alla dessa bäckar små jag tagit upp här gör att många blir irriterade. Personligen försökte jag bita ihop, och tänka att det här är bara språkförbistringar, normalt ungdoms-beteende osv. Kultur och ursprung spelar ingen roll...
 
I övrigt blev jag stucken av en geting igår i Hallsberg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0