Tallinn

21 mars 2014

Dagen för avresa, och förkylningen hade börjat gett med sig. Jag flög från Bromma flygplats, och det var även första gången jag satte min fot på den aktuella flygplatsen. Riktigt liten och rätt risig för övrigt. Eftersom jag bor i Örebro och det inte går tåg ständigt till Sthlm så kom jag fram i god tid, och fick underhålla mig med att det var en himla massa kändisar på flygplatsen. Sebastian Stakset var där med något gäng, eventuellt Kartellen, och bjöd på lite förortssvenska, och på ett annat ställe hängde en tyvärr rätt fördärvad Marie Fredriksson, märks att cancern tagit ut sin orätt. Även Alexander Bard hängde runt, han verkade dock vara i fin form. När det var dags att gå på planet visade det sig att det var ett litet propeller-plan jag skulle åka med, usch! Ett ATR 42-500, och något liknande hade jag aldrig flugit med förut, men det gick bra, och med anledning att resan gick till Tallinn så hann man ju knappt lyfta innan det var dags att landa igen. Gratis kaffe var dock positivt, trots att jag försökte betala...
Lite som att gå på bussen, fast det är flyget...

Väl framme i Tallinn fick jag börja med att lämna tillbaka ett kontokort som en person framför mig i bankomat-kön glömt kvar i automaten. Det blev sedan taxi till hostelet, 10 euro, överkomligt, incheckning, lite information och sedan iväg för lite mat på den medeltida restaurangen Ill Draakon. Coolt ställe där man åt ur lerkärl och drack älgsoppa. Det kändes verkligen som man hamnat i medeltiden. Tillbaka på hostelet träffade jag på lite folk från Nya Zeeland, England, Kanada och Brasilien, och så var festen igång... Det finns en populär bar på hostelet jag bodde på, The Red Emperor, och det blev så att vi blev kvar där hela kvällen dessvärre, så jag blev mest plakat, utan att kanske ha 'kvällen av mitt liv'. Hade gärna sett något mer av Tallinn i det tillståndet :-).

22 mars 2014

Jag vaknade upp och kände mig rätt ok, och hade som mål med dagen att slå följe med en gratis rund-tur i Tallinns gamla stad. Under en brunch på McDonald's började jag dock må rätt risigt, och fick inte i mig allt för mycket av maten, men jag gick ändå med på turen, även om det till en början var riktigt segt... Hursomhelst var det en riktigt bra tur med en väldigt bra guide. När turen var slut gick jag tillbaka till hostelet för att sova lite i ett försök att försöka bli mig själv igen och det hjälpte.
Town Hall i Tallinn.
Vad jag tror är den mest välbevarade porten i stadsmuren in till Tallins gamla stad.

Kl 17:00 var det dags att leta reda på en sport-bar för att se Cardiff - Liverpool. Där träffade jag på en trevlig est och några överförfriskade danskar i sina bästa år, som pratade om att danskar ogillar Sverige samt bjöd allt och alla på flera shotar Fernet, vilket är som att dricka hostmedicin. Matchen var fantastisk och Liverpool vann med 6-3.

Tillbaka på hostelet var folket rätt sega, men efterhand steg alkoholnivåerna och det blev fest igen. Inte heller denna kväll hade dock folket någon större lust med att gå vidare från hostelets bar, men jag var mer framåt, och efter att ha träffat några ester så hängde jag och en tysk från Dresden med dem till en annan bar, men där var det också rätt lugnt, men kul att få se något annat åtminstone. Summa summarum så blev det inget klubbande denna resa :-(.

23 mars 2014

Denna dag mådde jag bra, så efter en sväng till Cafe Reval för lite brunch gjorde jag gamla stan på egen hand, och försökte leta upp ett 'båt-museum', vilket jag av någon anledning misslyckades med!? Tyvärr regnade det och var mulet den här dagen, så några bra bilder blev det inte direkt.
Något gammalt jag vet inte vad vid havet i Tallinn, och i bakgrunden det nya Tallinn till vänster och det gamla till höger.
Lite mer ringmur, och dåligt väder.

I övrigt är gamla staden i Tallinn liten men vacker, och ganska turistig.

Tillbaka på hostelet hade jag inte så mycket att göra, så jag letade upp en biograf och gick iväg och kikade på 'Dallas Buyer's Club", vilken var en mycket bra film, dock lyckades jag köpa socker-popcorn, vilket blev en väldigt negativ överraskning när jag väl satt mig i biosalongen. Jag förstår mig verkligen inte på socker-popcorn.

Kvällen blev sedan lugn, med middag som lagades av Dylan från hostelet, och vilken smakade alldeles utmärkt. Mätt och belåten blev det sedan att spela lite biljard med tyskar och engelsmän, och vid 12-1 gick jag nykter och lade mig denna tidiga natt.
Glada och hungriga hostel-besökare, som alla umgicks tillsammans som ett stort gäng, kul!

24 mars 2014

Denna dag gjorde jag inte så mycket, vädret var dock alldeles utmärkt, vilket det inte varit dagen innan när det regnade från och till. Jag åt en god brunch, och sedan satt jag mest och författade det här inlägget och väntade på att klockan skulle bli lite mer så att jag kunde ta mig tillbaka till Sverige.

De som jobbar på hostelet där jag bodde är väldigt trevliga men extremt stereotypiska för hostel-människor, alla har långa skägg och verkar inte just göra någonting på dagarna förutom att hämga runt på hostelet, och alla är engelsktalande.

I övrigt är Tallinn en trevlig, och liten stad, och två dagar räcker definitivt för att få en bra överblick över staden. Ska man stanna längre än så bör man åka iväg utanför staden för att inte bli helt uttråkad. Prisnivån är helt ok, utan att vara superlåg, men att köpa öl exempelvis i baren på det hostel jag bodde på kostade endast två euro.

Resan tillbaka till Sverige gick också bra och jag lyckades även hinna med ett tidigare tåg än tänkt, så jag kom hem lite tidigare än planerat. Jag hittade även ett 32 GB SD4-minne på tåget, i oöppnad förpackning om någon är intresserad.

Summa summarum, Tallinn var bra, men jag åker hellre tillbaka till andra ställen, men det kanske mest beror på att jag inte riktigt fick prova på nattlivet...