Åter en arbetsvecka har förflutit...

Så var det fredag igen, och idag fick jag sluta tidigare beroende på att det är dag före storhelg, dvs, allahelgonahelgen. Med anledning av att jag slutade tidigt känns det nu som den här dagen har varit hur lång som helst... Nu sitter jag och tar en St. Eriks IPA och har det bra.
 
Jag har fått några roliga kommentarer i veckan:
 
- "Du är den som säger saker som många andra inte vågar". En kommentar som jag uppskattar enormt, men jag hoppas att beteendet upplevs som smått irriterande och tankeväckande och inte besserwisser-aktigt.
 
- "Min fru tyckte att du såg smart ut, och verkar vara en som kan mycket". Långt ifrån hela sanningen i många delar, men kan en få en mer positiv kommentar? 
 
- "Är det något mer du ogillar än tjocka människor, fula etiketter, och Quorn-mat?". En kommentar, eller kanske mer än fråga, som givetvis kan härledas till den första kommentaren, men som ställdes av en helt annan person. Inte så positivt alla gånger, men rätt kul :-).
 
Till något helt annat...
 
Först och främst är jag på regeringens sida när det gäller att erkänna Palestina som stat. Hamas är en terrorist-organisation, och det är nog rätt och riktigt, men jag tror även erkännandet av Palestina av den svenska regeringen är rätt och riktigt. Att visa en svaghet, dvs att ge med sig lite, är inte alltid av ondo. Det som jag dock inte riktigt förstår är huruvida detta måste beslutas i riksdagen, och om det kan tagas tillbaka?
 
Veckans andra snackis har varit de 22 svenska städerna med stora problem med kriminalitet i diverse områden. Jag antar och förutsätter att detta inte var fallet för 20 år sedan, utan att kolla upp någon statistik. Att orsaken främst beror på en hög invandring till Sverige är knappast en högoddsare, i och med att Sverige som en "humanitär stormakt" i helt enorma skaror importerar främst lågutbildade personer helt utan anknytning till den svenska kulturen och till det svenska samhället till landet. Att tro att detta inte leder till problem, eller att se problemen, men att inte låtsas om dem är ju ett par aningar oförståeligt för oss vanliga Svenssons.
 
Vad kan göras åt problemen då? Välbetalda arbeten till alla hade väl varit det bästa, men det fungerar ju inte riktigt så... Så det finns knappast några enkla lösningar, men en kombination av starka polisstyrkor i dessa områden med fotpatrullerande dialogpoliser, vilket borde vara fallet överallt, som i exempelvis New York, samt ordentliga åtgärder för de som vill försöka ändra sin livsstil är nog en bra start. Ytterligare en bra åtgärd är säkerligen att legalisera cannabis för att dra ner en del av de kriminellas intäkter. Huvudgrejen är dock att det inte ska vara värt att begå brott, vilket det är nu, och att polisen ska vara så pass synlig att de blir en del av allas liv, och inte upplevs som skrämmande eller som motståndare, samt att det finns möjligheter att bryta sin dåliga bana. När det gäller vittnen så kommer folk vittna om de känner att andra gör det och att de själva känner sig säkra när de vittnar, vilket de givetvis inte gör nu.
 
Det var det...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0