I Hemingways fotspar

Jag skrev igar att Hemingway tog livet av sig har i Ketchum, och att han gjorde det har beror ju pa att han bodde har i slutet av sitt liv. Inte helt ovantat kanske. I och med att han bodde har, och tag livet av sig har, sa ar han aven begravd har. Christine var inte speciellt intresserad av att ga runt i Ketchum och Sun Valley for att kika efter platser relaterade till Hemingway, sa hon lade sig vid hotell-poolen istallet. Sjalv borjade jag dock en nagra timmars vandring runt i Ketchum och Sun Valley for att besoka Hemingways gravplats och en plats med ett memorial for honom.
 
Hemingway ar begravd pa Ketchum Cemetery, vilken ar en ganska liten gravplats i utkanten av Ketchum. Det var ganska enkelt att hitta graven trots att det inte var nagra andra manniskor pa gravplatsen forutom jag, for graven aterfinns i mitten av gravplatsen i skuggan under nagra trad. Inget speciellt egentligen, en ganska stor liggande gravsten dar det for tillfallet lag ett par flaskor sprit, en dosa General och en hagelpatron vid sidan om. Det sista ar ju en aning obskyrt roligt utan att ga in pa detaljer :-). Jag har forstatt att Hemingway gillade livets goda, sa det fanns nog en tanke med detta :-). Nar jag skulle ga darifran kom det ett gang amerikanska tanter, sa jag hade aven turen att fa mig fotograferad med Hemingways gravsten.
Nu syns bara patronen och ett par olburkar, men det lag ett par spritflaskor langre till hoger. Tanten som tog bilden tyckte kanske inte det var lampligt att de var med :-).
Lugnt och skont for Hemingway som ligger under den stora liggande stenen till hoger. Den andra tillhor hans fjarde fru tror jag.
 
Jag fortsatte sedan min vandring i solen till The Hemingway Memorial, som ar en lugn plats vid en back ett par kilometer utanfor Sun Valley med en liten staty av Hemingway och ett citat fran honom. Jag var aven dar alldeles sjalv.
The Hemingway Memorial, och bilden ar tagen med auto-funktion.
 
Nu blir det att lasa Ernest Hemingway nar jag kommer tillbaka till Sverige. Ar kanske lite underligt, men att besoka platser relaterade till storheter som Hemingway tycker jag slar de flesta naturupplevelser, sa det har var nagot av det basta pa resan hittills.
 
Ketchum/Sun Valley ar inte helt oavna platser heller...
...och att de ar skidorter kan en nastan ana pa den har bilden.
 
Nu ikvall var vi och kakade pa ett stalle vid namn Pioneer Saloon dar det framst serverades stek. Jag at kyckling, sa jag vet inte om stekarna var goda :-).
 
Sa mycket mer har inte hant under dagen och imorgon drar vi vidare till Jackson i Wyoming for att forsoka besoka nationalparken Yellowstone bland annat.
 
Lite fler bilder fran resan hit.
Hogt upp i ett bergspass pa gransen mellan Montana och Idaho.
Sa har sag det ut ungefar overallt pa vagen mellan Salmon och Ketchum.
Efter att jag kommit pa att jag kan ta panorama-bilder med kameran. Precis utanfor Ketchum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0