Gdansk med omnejd

Efter en stressig jour-dag på jobbet bar det i torsdags av till Gdansk. Robert körde mig och Bias tryggt hela vägen till Skavsta, och vi hann sedan med en öl innan flyget skulle lyfta mot Gdansk i norra Polen. Flygresan med det rosa Wizz Air planet tog inte ens en timme.

Framme på Lech Walesa Airport tog vi en taxi till vårt hotell/hostel i gamla stan i Gdansk vid namn Stay inn hostel Gdansk. Det visade sig att boendet snarare var ett hotell än ett hostel, och vårt privata rum var riktigt fräscht. Vi var rätt hungriga när vi var framme i Gdansk, men av någon anledning så serverade inte några restauranger någon mat så sent, runt 24, utan de serverade endast dryck under den tiden. Vi hittade dock ett korvstånd så att vi kunde stilla vår svåra hunger en aning innan det var läggdags.

21 augusti 2015

Kvällen innan må ha varit inte den tidigaste i säng, men väldigt lugn, så vi var uppe rätt tidigt denna fredagsmorgon. Efter en hyggligt varierad frukost, för att vara ett hostel/hotell, så var det dags för en free walking tour runt i Gdansk, vilken tog 2-3 timmar. Gdansk är inte så överjävligt stort så jag tror vi fick se det mesta av staden under denna tur, med höjdpunkter som Schopenhauers födelsehus, Lech Walesas gamla arbetsplats, en Fahrenheit termometer och postkontoret där en rejäl batalj skedde under starten av Andra världskriget. Guiden var dock en aning svag i engelskan, och stakade sig lite, vilket gjorde det svårt att hänga med i informationen ibland.
Dluga street - huvudgatan i Gdansk.
Huset i mitten är antagligen det hus där Arthur Schopenhauer föddes.

När turen var klar frågade vi guiden om matställen och blev rekommenderade en trevlig klassisk restaurang i utkanten av gamla stan vid namn Kresowa. Där beställde vi en mycket god soppa, samt att jag beställde in dumplings, vilket är klassiskt i Polen.
Där fick vi med både soppa och klassiskt klädd servitris :-).

Vi var inte helt nöjda med endast en walking tour denna dag, så vi passade på att även ta en annan tur som skulle handla mer om Andra världskriget och kommunismen osv. Det blev dock lite av en flopp, för den här guiden var ännu sämre på engelska än den första, så det blev extremt svårt att hänga med i informationen. I tillägg var det även väldigt mycket information om andra saker än om Andra världskriget och kommunismen, vilket kändes lite fel med tanke på turens tema. En tur de skulle kunna förbättra avsevärt, men samtidigt så bör en kanske inte förvänta sig så mycket mer, men det brukar vara bättre. Höjdpunkterna under denna tur var lite information om Günter Grass, och att den avslutades nere vid Leninvarvet där Lech Walesa genom Solidaritet startade sin kamp mot kommunismen i Polen.
Three Crosses-monumentet utanför Leninvarvet till ära och minne för de strejkande varvsarbetare som dog 1970 i Gdansk.
Här inne på Leninvarvet startade fackföreningen Solidaritet, och resten är historia som en brukar säga.

Sedan var det dags för fest. Vi bodde på Piwna-street, vilket betyder öl-gatan, och givetvis fanns det en mängd olika öl-hak på gatan. Vi valde ett som den första guiden hade pratat om, och där beställde jag den någon underliga polska påhittet att hälla i hallonsaft i lager-öl, så att ölen blir rödaktig och söt, och sedan dricka det med sugrör.
Gott men konstigt :-).

Vi gick sedan vidare till en annan pub i samma byggnad som vår egen och hamnade till sist på utestället The Bunker med några polska förmågor vi träffat. The Bunker är ett rätt fräckt ställe i en gammal bunker där det finns celler osv. En ganska fylld och trevlig kväll blev det, och att den blev fylld berodde delvis på bartendern på The Bunker som vägrade servera vanliga fyror utan bara åttor... Kvällen avslutades sedan runt 5-6 snåret på kebabstället Alanya.
Tidig morgon utanför hostelet :-).

22 augusti 2015

Vi var inte helt pigga denna morgon, men vid 11-12-tiden var vi uppe efter en sömn med modifikation, och det blev sedan en brunch nere på Piwna-gatan. Vår sömn blev nämligen under hela vistelsen mycket störd av den enorma tegelkoloss till kyrka som låg bredvid vårt hostel. Kyrkan det handlar om är Maria-kyrkan i Gdansk som är världens största tegelkyrka. Av någon anledning spelade kyrkan en melodi 10 i till varje heltimme, och det var inte bara några klanger, utan en lång utdragen melodi. Det var dock inte nog, för det byggdes i botten av hostelet, så det slogs med hammare och borrades... Denna högljudda kombination gjorde det stört omöjligt att sova.

Vi visade dock karaktär och kom upp rätt tidigt ändå. Efter maten besökte vi sedan detta helvete till störande kyrka, och det för att kika på utsikten från kyrkans torn. För att komma dit var en tvungen att gå upp för över 400 trappsteg, varav hälften var i en trång spiraltrappa, vilket var lite ansträngande och kul.
Trångt!
Utsikt över Dluga-gatan och stadshuset i Gdansk.

Vi tog sedan en titt inne i kyrkan där vi bland annat kunde se en enorm astronomisk klocka av trä.

Efter den här ansträngningen med alla trappor kände vi att en öl var på sin plats, så det blev att gå ner till floden Motlawa för att ta en öl. Robert och Bias gick sedan vidare till en så kallad milk bar (klassisk polsk restaurang med enkla billiga mjölkbaserade rätter) medan jag gick tillbaka till hostelet för att sova :-).

Det blev sedermera lite sporadisk sömn någon timme för oss alla innan det var dags att dra vidare till Sopot för ytterligare en kvälls baluns. Vi hade lite svårt att förstå hur vi skulle köpa tågbiljetter för att ta oss till Sopot, men det löste sig, och på vägen till stationen mötte vi en himla massa färggranna människor, så vi spekulerade i om det var något Color me rad liknande event i staden.

Sopot är beach- och partystaden i stadsområdet som består av Gdynia, Sopot och Gdansk. Det var en rätt stor överraskning att Sopot var så galet. Det var vädigt mycket folk ute och mängder av barer och klubbar. Det var verkligen som vilket galet partyresmål som helst. För oss blev det en middag på en rätt medioker restaurang, men med en trevlig servitör som livade upp trots allt, och sedan partaj för hela slanten. Vi hann med ett gäng ställen och träffade bland annat en polsk ung man med Skellefteå AIK t-shirt. Han kunde ingen engelska, så det var svårt att förstå var han fått t-shirten ifrån :-)? Kvällen avslutades sedan med en kebab på stället Kebabistan, och sedan taxi hem till Gdansk igen, och ytterligare en sen kväll var ett faktum.

Det hade säkerligen varit kul att se lite mer av Sopot, för vi missade stranden, piren och allt, men barerna var inte fy skam de heller :-).
En Red Bull Jägermeister på den mycket trevliga baren Atos i Sopot.

23 augusti 2015

Vi var inte ett dugg piggare denna dag... Så vi gick ned till floden och käkade brunch igen, och sedan tog vi en tur med ett sjörövarskepp för att få se en bit av halvön Westerplatte där Andra världskriget började.
Ett av de två olika sjörövarskepp som tar folk ut till Westerplatte.

Vi hade dock varken tid eller ork för att gå av vid Westerplatte, utan för oss blev det bara en båttur på 90 minuter. Rätt trevligt ändå där vi passerade en mängd enorma fraktskepp på vägen osv, dock så var jag så trött så att jag somnade på vägen tillbaka.
Monumentet ute vid Westerplatte.

Ja sedan blev det inte så mycket mer, utan vi checkade ut, och tog en taxi till flygplatsen och flög sedan hem igen med Wizz Air. Robert transporterade sedan hem oss utan intermezzon genom Sverige-natten.

Summa summarum är att detta var en mycket bra resa med smidigt sällskap och trevliga polacker. Att allt sedan är en tredjedel så billigt som i Sverige gör verkligen inte saken sämre :-). Kan säkert bli Polen igen i höst.