Läs!

I eftermiddag blir det pling-shots hos Lundmark :-).
 
Apropå utbildning bland invandrare. Det kommer med jämna mellanrum information om att syrierna är mer utbildade än svenskarna, och att det kryllar av läkare osv. bland Sveriges taxichaufförer. Efter att ha arbetat några år på Migrationsverket har jag dock börjat anse denna information som lite underlig, eftersom jag kanske träffat 2-3 läkare (inklusive tandläkare) under flera års möten med asylsökande. Däremot har de flesta syrier jag träffat åtminstonne gått i någon form av konventionell skola, och en del har även påbörjat universitetsstudier, även om många inte blivit klara på grund av kriget, eller studerat arabisk litteratur eller det arabiska språket. Bland eritreaner, afghaner, somalier, som är de andra större grupperna, är högre studier i princip obefintliga.
 
Jag har väl försökt se det som så att jag i mina möten med asylsökande haft oturen att träffa lågutbildade, men nu har Tino Sanandaji skrivit om det här, och det verkar som att mina upplevelser stämmer med verkligheten.
 
http://www.realtid.se/ArticlePages/201502/26/20150226114945_Realtid675/20150226114945_Realtid675.dbp.asp
 
LÄS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0