Söndag

Söndag brukar vara en film-dag för mig, och så även idag. Som jag nämnde i fredags har jag under senaste veckan grottat ner mig i dokumentärer om kriget i Afghanistan, och jag har bland annat sett; "Armadillo", "Restrepo, "Korengal" och "The Battle for Marjah", vilka alla är dokumentärer om diverse länders insatser i Afghanistan, och jag har fortsatt med det temat idag. Först såg jag "Tears of Gaza" som nog är det värsta jag sett på en TV-skärm. Där visades det upp döda barn, och döda människor till höger och vänster, och det mesta filmat av lokalbefolkningen under Israels intåg på Gazaremsan vintern 2008-2009. En riktigt barnförbjuden dokumentär som visar filmer och intervjuer från den delen av den långdragna konflikten utifrån några palestiniers perspektiv. Dokumentären har inga förklaringar till varför Israel gick in i Gaza under perioden eller varför folk blev dödade, utan det är bara otäcka filmsekvenser och barn som intervjuas gråtande över sina döda föräldrar. Svårt att göra en dokumentär mer ensidig, men vill en se hur folk lider, så är det en utmärkt dokumentär. Jag har sedan fortsatt med den svenska dokumentärserien "Krig för Fred" som är en serie i sex avsnitt om Sveriges insats i Afghanistan, som sänts på SVT förut. Där visas bland annat hur svensk militär beordrar luftangrepp på förmodade talibaner, så att de med stor sannolikhet sedan dör. En aning intressant! Jag är även tämligen övertygad om att en gammal lumpar-kamrat dök upp i serien :-).
 
Annars har jag hjälpt lillasyster att flytta tillbaka till Örebro i lördags och tränat lite. 
 
Sedan vill jag väldigt gärna att min far slutar röka. Det är kanske det jag önskar mig allra mest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0