Sex dagar i Barcelona med omgivning

21 juni 2015

Efter att ha varit hemma i Hallsberg för att skriva ut boarding-passet körde jag iväg till Skavsta i den gamla Clion som jag hade fått låna av mina föräldrar. Resan gick bra. Parkeringen Skavstalund, där jag alltid parkerar numera, var dock nästan full, vilket den inte varit tidigare. Flygresan spenderade jag med att läsa en biografi om Franco. Framme i Barcelona tog jag bussen till Plaça de la Universitat där jag i närheten fått förmånen att bo tillsammans med vänner från lokalbefolkningen :-).

Efter en massa spansk skinka, korv och ost var det dags för bingen.

22 juni 2015

Med anledning av att jag varit i Barcelona ett par gånger tidigare ville jag denna gång gärna se lite annat än bara staden, så det blev som så att kosan styrdes mot den pittoreska byn Cadaqués norr om Barcelona. Bilturen blev lite komplicerad eftersom GPS saknades i bilen, och kostade en del extra förutom bensin med anledning av alla vägtullar. Efter ett par smärre omvägar och efter att nästan ha hämnat i Frankrike så lyckades vi hitta fram till Cadaqués :-).
På en stor parkering i Cadaqués hade en fransk-registrerad bil lyckats köra upp på en betong-grej. Hur det gått till är dock ett mysterum :-)? Det var dock en stor begivenhet, och jag var inte den enda som tog bilder på eländet :-).

Sedan blev det lite mer typisk spansk mat i form av gazpacho, flan och några småfiskar stekta i mjöl. Lite senare blev det även ett dopp i Hotel Mistys pool där vi bodde.
Namnet på maträtten på bilden är Boquerones rebozados. Jag ser att jag lyckats med en sydeuropeisk knäppning av skjortan också, det gäller att anpassa sig till den lokala kulturen ;-).

Förutom att Cadaqués är en vacker by är det även så att Salvador Dali spenderade en stor del av sitt liv i ett hus i utkanten av Cadaqués som heter Portlligat. Huset som numera är museum är konstruerat av Salvador Dali vilket gör det väldigt speciellt och surrealistiskt, med konstverk lite överallt, och där ägget är väldigt framträdande. Inte för att jag är enormt konstintresserad men det här huset var mycket intressant att gå runt i, och jag känner numera att jag gärna skulle vilja ha någon Dali-kopia hemma :-):
Känd byggnad i anslutning till Dalis hus med ett ägg på taket.
Dalis atelje. Han satt alltid ned och målade.
Ett foto av Dali med sin mustasch.
Ho ho :-).

Senare blev det pizza i centrala Cadaqués på restaurangen Plaza.

23 juni 2015

Efter en frukost med vitt bröd, Nutella, sylt och annan skit-mat, så blev det en promenad till de gamla delarna av Cadaqués. Det blev bland annat ett kort besök till kyrkan Church of St. Mary.
Bild tagen över Cadaqués från Church of St. Mary.
Två kända och en okänd :-).

Tanken med dagen var dock inte att spendera mer tid i Cadaqués utan resan gick istället vidare till Salvador Dalis födelsestad Figueres där ett museum med hans verk återfinns - Dalí Theatre and Museum.

Först blev det dock mat i centrala Figueres på restautangen Astoria, och denna gång provade jag en kombination av skinka och melon, vilket utgjorde en överraskande bra kombination.
Jamón con melón.

Det var varmt denna dag och jag trodde jag skulle brinna upp i kön till museumet som var rätt lång och säkerligen tog en 45 minuter.
Jag glömde att ta bilder på museumets exteriör, så denna bild har jag lånat från internet.

Museumet är det museum som har mest konst av Dali i världen. Beroende på hur intresserad en är av Dalis konst varierar det nog antagligen hur lång tid en spenderar i museumet, men det är inte väldigt stort och ett par timmars besök räcker nog för de flesta. Det var dock en hel del folk när vi var där, så det gick inte att springa runt i museumet :-).
Inifrån museumet.

När vi kände oss klara styrde vi kosan mot Barcelona igen, och den här gången körde vi inte fel, vilket gjorde att det tog avsevärt kortare tid att åka streckan denna gång. Målet var att fira San Juan i kuststaden El Masnou ett par mil utanför Barcelona. San Juan är ungefär som Midsommar här i Sverige, och det eldas, äts, sups och smälls smällare hela natten lång.
Det var en trevlig kväll med mycket mat och en del alkohol.

Sedan blev det bilfärd tillbaka till Barcelona, och nog tusan hade chauffören druckit en del under kvällen?

24 juni 2015

Detta blev en lugn dag där vi promenerade runt i stadsdelen El Raval lite på dagen. El Raval är en central stadesdel i Barcelona där många utlänningar bor osv, och där det således är en stor blandning av kulturer.
Fernando Boteros El Gato på Rambla del Raval i Barcelona. Boteros konst finns överallt runt i världen, allt från i New York till Kävlinge :-).

På kvällen när det blivit lite svalare vandrade vi istället runt i El Barri Gotic där det gamla Barcelona återfinns. Vi stannade även på ett ställe för att dricka chocklad med en massa grädde och med churros till.
Suizo med churros. Kanske inte toknyttigt...
En lämning av en akvedukt, och med katedralen i bakgrunden.

I de här kvarteren är det även väldigt tydligt att många av Barcelona-borna är trötta på alla turister som stör på nätterna osv, för från en mängd balkonger hänger det budskap om att de vill kunna sova osv.
Jag förstår dem.

Innan vi gick hem blev det lite mexikansk mat på en restaurang vid namn La Hacienda.

25 juni 2015

Denna dag nyttjades inte till speciellt mycket vettigt. På förmiddagen följde jag med till "vårdcentralen" för en halsundersökning på grund av halsont. På kliniken tog de inte något halsprov, utan de kikade bara i halsen osv. Det behövdes inte bokas någon tid, utan det var bara att gå dit, och det gick rätt snabbt att träffa sjuksköterska och läkare. Resultatet blev att det antagligen var en virus-infektion.

På dagen sedan efter lite sushi-intag satt jag och arbetade en del, och började skriva det här blogginlägget.

För att inte missa någon av de spanska läckerheterna gick vi senare på eftermiddagen iväg till bageriet Mistral för att äta mer gottigottgott :-).
Ensalmada de cabello de angel, mums!

Framåt kvällskvisten tog vi tunnelbanan till Placa Espanya för att kika lite på den till köpcentrum ombyggda gamla tjurfäktningsarenan. Det går även att gå upp på taket på köpcentrumet för att kika på utsikten, vilket vi gjorde.
Utsikt från toppen av köpcentrumet. I bakgrunden syns Montjuïc och vid foten Magic Fountain (Font Màgica de Montjuïc) som vid skymningen brukar lysas upp i olika färger.

Efter det tog vi bussen upp på Montjuïc för att snabbt få en titt på Olympiastadion (Estadi Olímpic Lluís Companys) och fortet på toppen. Tyvärr skulle fortet stänga för dagen när vi kom så vi fick inte möjlighet att gå in. Utsikten över Barcelonas hamn var dock cool från bergets topp.
Fortet på toppen av Montjuïc.
Marginellt större än oljehamnen i Örebro...

Under kvällen bjöd jag mina gästvänliga vänner på middag på ett lokalt ställe i El Reval. Restaurangen (El Fernández) var riktigt bohemisk och väldigt charmig, speciellt med tanke på att de som arbetade där kom och satte sig ned vid borden när de tog upp beställningarna. Det kostade mig 600 kronor för tre huvudrätter och en flaska rioja-vin, inte svinbilligt, men prisvärt. Gå dit om ni får chansen!

26 juni 2015

Dagen för hemfärd, men flyget gick rätt sent på kvällen, vilket gjorde att jag hade möjlighet att hitta på en hel del under dagen.

Jag började dagen med att göra en riktig Barcelona-klassiker - att besöka det av Gaudi designade huset Casa Batlló. Det är ett flera våningar högt lägenhetshus där Gaudi fått gått bananas. Det finns inga raka vinklar, och fönster lite här och var. Rätt häftigt, men frågan är om det är dryga 20 euros häftigt om en inte är arkitekt själv? Audioguide ingår i entrépriset och den finns på flera språk och är bra. Det tar sedan 1-2 timmar att gå runt i huset om en inte blir helt betagen av huset.
Inifrån Casa Batllo.

Sedan knallade jag runt lite i Barcelona. Jag gick bland annat ned till triumfbågen som finns i staden, förbi Mirador de Colom med Columbus på toppen, och uppför Las Ramblas. Var väl trevligt, men främst blev jag lack på alla turister och trängseln här i krokarna. Bo någon annanstans om ni åker till Barcelona.
Triumfbågen i Barcelona.
Mirador de Colom från Las Ramblas-hållet.

Efter lite gazpacho på tetra-pak var det sedan dags att ta den 20 minuter långa (korta) bussturen till flygplatsen El Prat för att åka tillbaka till Sverige. Planet avgick senare på grund av mycket trafik eller något, men det var en behaglig flygresa när vi väl kom iväg. Efter en bilresa från Skavsta var jag sedan hemma i Örebro natten mellan fredag och lördag.