Jag tänker inte ha någon fransk flagga i bakgrunden...

Nu har det hänt igen, dvs ett islamistiskt terrorist-dåd. Det är bara ett i raden av mängder den senaste tiden från bland annt Libanon, Turkiet, Nigeria, Ryssland, Australien, USA, Kanada, Belgien, Kenya, Danmark osv osv... Förklaringar till varför finns det många, men det tänker jag inte gå in på nu, utan det är bättre att ni lyssnar på Wolfgang Hansson eller Magnus Norell, vilka vet mycket mer än jag angående det hela och vilka båda är bra på att ge en verklighetsförankrad bild. Jag tänkte snarare lite kort diskutera all idioti och respektlöshet som uppkommer på Facebook efter sådana här dåd. 
 
Om jag förstått det rätt så har Facebook fixat en möjlighet att ändra profil-bilden till en transparent fransk flagga, och det kan givetvis ifrågasättas om det nu bara är möjligt med en fransk flagga. Själv vill jag inte prova, för jag vill inte vara en del av det. Till saken! Oavsett om Facebook endast ger möjlighet till en fransk flagga så är det upp till var och en att ha exempelvis en kenyansk-, nigeriansk-, belgisk- eller rysk-flagga för att visa att en tar ställning mot meningslöst våld. Tyvärr är det dock så att diverse nyttiga idioter, istället för att fördöma våldet, eller diskutera problemen, ser det som ett större problem att folk tar ställning emot meningslöst våld, och sedan uttrycker det på Facebook. Det är extremt respektlöst dagen efter ett vedervärdigt terroristbrott med mer än 100 döda. Ofta är det även åtföljt av någon länk till någon extremist-sida som far med den ena lögnen värre än den andra. Det är för många viktigare att visa att de är duktiga humanister än att låta folk sörja och visa medmänsklighet. Jag är inte emot en diskussion om att alla dåd borde ges lika stort mediautrymme, men ha ialf ett uns av kunskap innan du/ni lägger ut massa skit på Facebook. Förstå bland annat att det här är det värsta terrordåd som skett i Västeuropa sedan jag vet inte när. Det är även helt naturligt, och helt ok, att som europé känna att ett terrordåd i Paris i fredstid är värre än en bombning i Bagdad eller Kabul, och det är lika ok att de som bor i Bagdad och Kabul känner precis tvärtom, sluta bara vara så himla inbillat humanistiska i en svår stund.
 
...och ni som postar om Beirut, Syrien osv, ni missade några dåd...
 
Terrordåd 2015 - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents,_2015#October
 
...och i övrigt "Pray for Paris" "Pray for the World", vilket trams. Vi kan känna medlidande utan att blanda in tomtar och troll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0