Älgkrock

Min flight från Barcelona ankom Sverige och Skavsta vid 23.25 igår kväll, och jag ville hem så fort som möjligt i och med att jag skulle börja mitt nya arbete idag, och ville vara någorlunda fräsch till det. Det tog även lite längre tid än planerat på Skavsta med anledning av att jag hade blivit tvungen att checka in mitt bagage nere i Barcelona eftersom det var fullt inne i planet.
 
Jag brummade således på genom natten, några kilometer över hastighetsbegränsningen, men inte på något sätt överjävligt fort. Någon eller några kilometer efter att jag hade passerat rondellen i Vingåker har jag en annan bil några 100 meter framför mig varför jag bländar av. När sedan bilen framför mig försvinner i en kurva och jag sätter på helljuset igen står det en älg några meter framför bilen, och jag tror att det är en 90-väg, så att stanna innan hade blivit svårt. Det som sedan händer är att jag impulsivt duckar och samtidigt försöker köra på älgen med bilens ena sida så mycket som möjligt samtidigt som jag guturallt utbrister ett långt neeeeeeeyyyyyyyy. Sedan säger det pang, men mycket mindre pang än jag räknat med, och jag fortsätter att köra medan jag undrar över hur i h-vete det inte blev värre? Sedan börjar jag överväga om jag kanske inte körde på älgen så mycket, och funderar på att köra hem, men då ser jag att vänster backspegel fattas, och jag stannar bilen vid en busshållplats. När jag sedan försöker öppna bildörren går det inte, utan jag får trycka upp den, och när jag kommer ut ser jag att bilen fått ganska stora plåtskador. 
 
Nu förstår jag att det ändå var en rätt rejäl smäll, och förstår att jag måste rapportera det hela, så jag ringer 112, och blir sedermera kopplad till Sörmlands-polisen. De har ganska lite förståelse för att jag inte stannade mitt i vägen i mörkret och tittade efter hur det gick med älgen... De säger inte heller att de ska skicka någon bil för att eventuellt hjälpa till att leta efter älgen, och i det här läget har jag ingen aning om storleken på älgen eller om den lever eller inte, bara att jag kört på en älg. De säger dock att de ska ringa en jägare, och ber mig att köra tillbaka för att ta reda på hur älgen mår, vilket jag gör. När jag kört några 100 meter tillbaka ser jag olycksplatsen tydligt eftersom det ligger en backspegel på vägen och massa annan plast från bilen. Lyckligvis finns det en parkeringsficka där, dock ingen vägren, men jag parkerar i parkeringsfickan och går ut och letar efter älgen. Ganska direkt fattar jag att älgen måste blivit rejält skadad, för det luktar illa på platsen, och rätt snart hittar jag älgen död nere i skogsbrynet ett par meter från vägen. Då ringde jag polisen igen och de tyckte då att jag kunde åka hem eftersom älgen var död.
Tydligen hade älgen spruckit där jag kört på den, och jag tror att älgen tagit sig hit på egen hand efter krocken. Jag tror även att det är en kalv, och ingen fullvuxen älg.
Bilen blev rätt bucklig, och framlyktan fick jag sätta tillbaka in i bilen.
 
Det som är en stor tur i oturen är att älgen inte flög upp på motorhuven och krossade framrutan för då hade det kunnat gått mycket sämre, samt att det antagligen var en älgkalv och ingen fullvuxen älg. När jag sedan körde vidare efter att ha hittat älgen stod det ytterligare en stor älg på vägen med stora horn. Det kan ha varit pappa älg, och det var en himla tur att jag inte körde på den älgen. 
 
Det var dock inte slut på eländet, för när jag börjat köra igen så ringde det en jägare som var utsänd för att titta till älgen och undrade var den var någonstans? Faktiskt inte helt lätt att säga exakt var när en själv inte helt vet var en är :-). Till slut lyckades jag få jägaren att komma rätt, och det hela slutade således ändå i sammanhanget ganska lyckligt för alla förutom för älgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0