Inte alla ägg i samma korg i Düsseldorf

Åter hemma efter en sömnlös helg i Düsseldorf.

18 februari 2016

Efter att ha fått förlika mig med ödet att åka buss 03.50 för att komma till Arlanda kom vi några timmar senare fram till Arlanda varav en och annan lätt igång. Vid incheckningen hängde tydligen Backyard Babies, men det var inget jag märkte av. Ett mer eller mindre tomt gammalt SAS-plan utan winglets tog oss sedan ner till Tysklands tredje största flygplats i utkanten av Düsseldorf. Hårdare landning har jag inte varit med om, kändes som att det skulle bli en buklandning, men det gick tydlligen bra.

Vi åkte sedan helt i onödan lite skytrain och satte oss sedan på "fel" tåg in till Düsseldorf, men vi kom fram ialf så det löste sig bra. Några minuter senare var vi framme på hotellet Stadt München som visade sig ligga väldigt nära där jag och Lundmark bodde för några år sedan.

Sedan blev det mat på den italienska restaurangen "Con Amici" och den första Warsteinern för resan slank ned. Warsteiner var det överlägset mest populära ölet i Düsseldorf. Vi bekantade oss sedan lite mer med staden och tog ett pit-stop för en öl till på "Picasso" innan vi gick hem för att sova. Vi hann även med ett inköp av diverse alkohol för hotell-ändamål. Nu sov inte alla, men jag fick mig ett par timmars välbehövlig sömn.

En altbier gick ned på hotellet, men det blev även Bitburger, Veltins och Becks mm på sina håll. Nu var det hungrigt igen så vi traskade iväg till Altstadt, Düsseldorfs nöjeskvarter. Vi hamnade av en slump på en av de bättre tyska restaurangerna i Düsseldorf, "Schweine Janes". Nu är ju inte tysk mat särskilt god så alla var inte väldigt nöjda, men mätta blev vi :-).
Skål!

Det blev sedan enorma drinkar på "Sweetheart" och lite Augsburg - Liverpool innan jag och Gurra gav upp och gick hem.

19 februari 2016

Jag och Gurra delade rum och vi hade ju kommit hem rätt tidigt natten innan, så vi var uppe i någorlunda tid och stack iväg till ett café för frukost. Där upptäckte jag att det fanns en munk som hette "berliner", och då förstod jag äntligen det roande med Kennedys tal i Berlin :-). Skönt när den där polletten till slut faller ned :-).
En berliner och en halvt utspilld kaffe.

Innan vi gick därifrån fick vi arga tyska ord och arga ögon eftersom vi inte förstått att vi skulle ställa bort porslinet efter det att vi var klara.

Nu blev det lite mer sightseeing och vi vandrade ner längs Köningsallee som är paradgatan i Düsseldorf. Här finns bland annat en himla massa lyxbutiker vilket är en aning överraskande när Düsseldorf är långt ifrån någon metropol. Rimligtvis finns det väl då en himla massa kapital i krokarna, men det syntes inte på människorna.
Köningsallee i ett grått, regnigt och oerhört fult Düsseldorf. Gråare och tråkigare stad är nog svår att hitta.

Det blev ett stopp på H&M innan vi passerade ett pariserhjul på vår promenad ned mot floden Rhen. Inte heller nere vid Rhen såg det speciellt trevligt ut. Floden var brun och allt såg mest industriellt ut.
Torget i Altstadt med Rhen till vänster.
Ja vädret hjälpte inte till att göra det hela mer färgglatt...

Sedan var det lite hungrigt igen och åter hamnade vi på en italiensk restaurang, "Arlecchino". Efter maten splittade vi upp lite och jag och några gick för att undersöka en konstutställning medan några andra gick till hotellet för att vila. Vid konstutställningen bestämde vi oss dock för att ta det senare och gick tillbaka till hotellet. På vägen gick vi igenom en park där det fanns papegojor! Väl tillbaka på hotellet blev det en power-nap.

Nu var det partaj igen och den här gången åkte även vodkan fram. Vår tanke var att gå på en "kattutställning" där konstutställningen även var, men när vi kom fram visade det sig att det var fullt, så vi och en massa andra kom inte in :-(. Det kanske var lika bra vad vet jag? Istället blev det mat och öl nere vid Rhen.
Skål igen!

Senare hamnade vi på "Meetingraum" där drinkarna kostade fem euro, vilket är överkomligt. Vi fortsatte sedan vidare för att åter prova de enorma drinkarna på "Sweetheart" innan vi hamnade på någon tysk schlager-klubb.
Drinkar med lysande armband på "Sweetheart". Vissa gillade armbanden mer än andra.

Kvällen avslutades sedan på "Kuhstall" med dans, dans, dans. Jag var även inne en sväng på "Engel" och något annat ställe innan kvällen började avslutas omkring 07.00 på morgonen.

20 februari 2016

Den här dagen fick jag inte mycket gjort av olika anledningar. Vi hade sedan en tanke på att åka till Köln för att se något annat, men de planerna rann ut i sanden när vi upptäckte att det var förhållandevis dyrt att åka dit. Istället hamnade vi på kina-krogen "Chuan Wei Chuan" i närheten av vårt hotell. Det är en autentisk kina-krog som inte endast serverar friterat skit, utan riktig kina-mat. Vi fick ett eget rum på restaurangen och efter hand var det bara vi kvar på hela stället :-). Så vi satt och kikade på klipp från Varan-TV på en tv-skärm och hade det alldeles förträfflligt. Vissa hade det lite tufft med den starka maten, och inte blev det bättre när försöket till att beställa en mildrande yoghurt ledde till att ytterligare stark sås kom in :-).
Vi hade det alldeles utmärkt på restaurangen :-).

Det blev sedan åter en kväll nere i Altstadt, men ialf för mig lugnare än kvällen innan. Förutom vissa ställen vi besökte igen så hamnade vi ett tag på "Hühnerstall" där det måste ha varit någon slags privat fest för det var bara gamla människor där och de som arbetade i baren hade inte koll på någonting, men det var väldigt charmigt :-).
Många huvuden!

Vid 03.00 gav jag upp och gick efter att ha beställt lite holländska pommes hem för att sova.

21 februari 2016

Frukost på Mcdonalds och utcheckning vid 12. Vi gick sedan förbi något som skulle vara Kraftwerks gamla studio, det fanns dock inget som visade att så var fallet :-). Sedan var det mat på den tyska kött-kedjan "Maredo" innan vi tog tåget tll flygplatsen.

Germanwings tog oss sedan tillbaka till Sverige, och de lyckades landa mjukt. Jag var sedan hemma rejält trött och sliten vid 23.15.

Summa summarum har det varit en resa som slagit alla förväntningar med fantastiskt sällskap. Det är helt otroligt att sju personer kan lyckas komma så bra överens. Det har inte ens varit några sura miner vid val av restauranger osv, utan allt har gått enormt smidigt. Tack för en mycket bra resa grabbar!!!