Utlandsresa

Snart ska jag packa väskan för om ett par timmar går tåget mot Skavsta. Därifrån ska jag och Robert flyga till Barcelona för att hänga på festivalen Primavera Sound. När den är slut på söndag blir jag kvar själv och ska försöka ta mig norrut mot Paris för att se Irland - Sverige den 13 juni. Efter någon dag i Paris är min tanke att ta mig genom Luxemburg för att sedan flyga hem från Düsseldorf den 19 juni. Den här semestern innebär alltså inte en enda dag på hemmaplan.
 
Igår hade Kalla Fakta ett inslag om våldtäktsanmälningar från Migrationsverkets boende i Trängslet i Dalarna. Än så länge verkar inte all media, förutom TV4 själva, gått bananas över inslaget. Eventuellt kan det bero på att inslaget, förutom att hänga ut personal som uttryckt sig klantigt, säger att var och varannan asylsökande man är en våldtäktsman. Inslaget "bekräftar" alltså främst den svenska rasistpöbelns fördomar. Personligen har jag varit i Trängslet och det ligger mitt i skogen flera mil från närmsta samhälle. Det är alltså omöjligt att ta sig därifrån om en inte använder de bussar som Migrationsverket erbjuder för att köra folk till metropoler som Särna och Älvdalen några gånger per dag. Det finns heller inte så mycket att göra, speciellt på vintern. Att Migrationsverket ens har ett sådant boende beror på verklighetsfrånvänd politik av EU och MP samt inställningen från organisationer som Refugee Welcome. Utan detta hade det aldrig blivit ett sådant tryck i höstas så att ett människoovärdigt boende som Trängslet behövt öppnas. Som ni alla vet var det fullt i Migrationsverkets mottagningsystem i höstas. Ett problem som uppstår vid ett sådant isolerat boende är att alla vill flytta därifrån och personalen får dagligen möta gråt, våld och fula ord på grund av det, samt en mängd olika anledningar till varför just den aktuella personen behöver flytta. Det är även svårt att hitta platser att flytta till. Migrationsverket sätter inte människor i Trängslet för att det är bra, utan för att det inte finns något annat. Att flytta alla skulle bli väldigt svårt oavsett anledning, samt att det skulle bli ännu värre så att säga. Att någon eller några i sin iver skulle simulera för att få flytta låter inte osannolikt, men att uttrycka sig som personal och chefer gjorde här var inte lyckat, men jag hoppas ni förstått bättre varför det blivit så efter att ha läst detta.
 
Nee nu måste jag packa väskan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0