Sintra

5 oh 6 september 2016

Jag ville se något mer av Portugal utöver Lissabon och därav blev det denna dag ett besök till världsarvstaden Sintra ett par mil utanför Lissabon. Utöver själva staden i sig så finns där bland annat en morisk borg på toppen av ett berg utanför staden samt sagoslottet Pena Palace som även är upptaget på Portugals egen lista för underverk. Eftersom både den moriska borgen och Pena Palace ligger uppe i bergen utanför Sintra kan det vara lite jobbigt att ta sig dit, men till Pena Palace gick det att åka bil eller buss, och vi åkte inte helt överraskande Uber-taxi :-). När chauffören släppte av oss gav han oss vatten eftersom det var så varmt samt tyckte att vi skulle vara försiktiga i värmen :-).
Pena Palace.
Svettig utsikt från Pena Palace med den moriska borgen på berget i bakgrunden.

Varmt var det, men det kändes ännu varmare dagen innan. Vi gick runt en sväng på muren och inuti Pena Palace vilket var trevligt och bjöd på härlig utsikt. När vi var klara blev det en bit mat innan vi började knalla ned för berget för att komma tillbaka till Sintra. På vägen ned gick vi igenom en otroligt härlig skog- och vattenpark med små slingrande stigar. Vi orkade dock inte ta oss upp till den moriska borgen, och ärligt talat så brukar gamla borgar vara roligare på håll och snarare framstå som en stenhög när en väl är på plats.
Vattenpark!

Tillbaka i Sintra drack vi ginjinha vilket är en söt portugisisk körsbärslikör samt gick runt i staden och letade efter geo-cachar :-). Vi hittade tre om jag minns rätt.
Geocach igen :-).

Det blev alltså många timmars promenad även denna dag, och jag kan verkligen rekommendera ett besök till Sintra även om jag blev överraskad över att det var så mycket turister där. Kändes mer turistigt än Lissabon. För att komma hem tog vi ytterligare en Uber-taxi, och för att ge ett prisexempel så är det ett par mil mellan Lissabon och Sintra, samt att det beroende på trafik tar minst en timme att åka, och det kostade omkring 25 euro.

Tillbaka på hotellet blev det en dusch innan vi åkte iväg till den nya delen av Lissabon som byggdes till Expo 98 för att äta sushi. Vi hittade dock inte det sushi-stället vi skulle till egentligen men hittade ett annat vid namn Sushi Time och som visade sig vara riktigt bra. När vi ätit klart gick vi ned till den enorma floden Tejo, letade lite fler geo-cashar, och åkte sedan tillbaka till hotellet för att sova.
Expo 98 vid floden Tejo i Lissabon.

6 september 2016

Våra plan gick vid 10.00 ungefär så det blev revälj runt 07.00 för att hinna till den rätt centrala flygplatsen i Lissabon. Flygplatsen kändes ungefär lika rörig nu som när jag kom till Lissabon. Jag hann dock med flyget och efter ett byte i Madrid där jag denna gång var tvungen att byta terminal för att komma med mitt Norwegian-flyg. Att byta terminal var inte som på Arlanda där en kan gå för att byta terminal, utan här var det en ganska lång bussresa, och ett tag var jag orolig för att ha hamnat på en buss som skulle ta mig in till Madrid eller något, men så var det som tur inte :-). Flygningen hem var sedan riktigt bra eftersom det finns Wi-Fi på Norwegians flyg vilket gör att tiden går bra mycket fortare.

När jag skulle ta en buss hem till Örebro från Arlanda fick chauffören för sig att vi var grannar på Vasagatan... Jag svarade att så är nog inte fallet.

Nu har jag varit hemma en dag, men sitter nu på ett tåg upp till Arlanda igen för att jag ska på en föreläsning där.