Jaffa

Det har gått i ett här i Israel så jag har inte hunnit skriva något, men jag ska försöka ta igen lite nu.
 
13 april 2017
 
För att starta vårt Israel-äventyr valde vi första dagan att ta oss till Jaffa för att gå en av Sandemans dricksbaserade turer. Jaffa är en egen stad men sitter ihop med Tel Aviv, så det känns mer som en stadsdel. I övrigt är Jaffa en 5000 år gammal hamnstad som har varit viktig för området och som även nämns i Bibeln.
 
För att stärka oss innan turen blev det italiensk mat på Beccafico i ett av Tel Avivs finare områden, Neve Tzedek.
 
Det var ett knappt 50-tal personer som gick turen genom det mysiga Jaffa. Förutom det jag redan nämnt så har Jaffa även en rätt stor arabisk befolkning.
Jaffa med klocktornet som brukar få ge bild åt staden i bakgrunden.
Nere vid vattnet i Jaffa med Tel Aviv i bakgrunden.
 
När turen var klar tog vi en kaffe i Jaffa innan vi gick tillbaka till vårt ganska trevliga Hotel 75 på Allenby Street mitt i centrala Tel Aviv.
 
Till middag blev det israelisk mat på House of Hummus med en israelisk Goldstar-öl till. Väldigt gott måste jag säga, och det fanns flera blandningar av hummus att välja på.
 
Sedan gjorde vi inte så mycket mer denna dag, för dagen efter var det dags för en heldagstur till Döda havet och fästningen Masada. Bussen för denna tur gick nämligen 07.15 på morgonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0