Sällan jag blir så irriterad...

Nu i förmiddags kördes en polis ihjäl i Göteborg efter ett rån mot en tobaksaffär och när poliser dör i Sverige blir jag alltid så jävla förbannad. När människor som viger sitt liv åt att försvara samhället dödas i tjänsten känns det i hela min själ. Jag förstår givetvis att andra kan ha andra upplevelser av polisen, men jag tror att många som jag som försökt leva ett någorlunda laglydigt liv i Sverige känner likadant. Nu blev jag allra främst förbannad för att jag trodde att det var rånarna som kört på polisen, men så var med största sannolikhet inte fallet.
 
Det var en oerhört märklig sak i media veckan. En afghansk man uppger att han uppmanats av Migrationsverket att ljuga för att kunna åka tillbaka till Afghanistan. I ett bandat samtal hörs en handläggare från Migrationsverket, fritt återgett, svara på frågan när mannen frågar om han ska ljuga och säga att han vill återvända till Afghanistan "ja i princip, för annars blir det mycket mer komplicerat". Saken är alltså den att Afghanistan, som många andra länder, vägrar låta sina egna medborgare att återvända hem. Handläggaren som då försöker hjälpa den här mannen att återvända hem, för Migrationsverket KAN inte tvinga någon att lämna Sverige, berättar då bara vad mannen måste göra för att lämna landet, vilket mannen ska utifrån svensk lag. Jag har lite svårt att förstå att det är handläggaren på Migrationsverket som får skit och att det inte blir en otroligt stor debatt om hur Afghanistan behandlar sina medborgare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0