Vidgade vyer

När jag växte upp var Hallsberg mitt allt. Jag tänkte nog inte att världen var så mycket mer spännande än så, och det är den kanske inte heller. Örebro var en metropol, Sthlm var livsfarligt. Jag minns gatuvåldet och allt skit som verkade hända i Sthlm. ...och att behöva åka bil på E6:an var som att underteckna en dödsdom. Krigen i världen kändes så otroligt långt borta. Nog fanns det några invandrare, men det var inte många, och det var aldrig någon som egentligen förklarade hur, eller varför, de kommit hit. Jag har ett minne över att jag i lågstadiet skrev i någon bok att jag tyckte om att titta på nyheterna, det kanske är förvanskat, men vem vet. Får barn titta på nyheterna nuförtiden? Är det bra att hålla bort barn från verkligheten? Vad vet jag, det kanske leder till att de växer upp till att tro att världen är simpel? Något jag slogs av när jag var i USA var att nationalparker var något speciellt. Som ett naturfenomen som inte längre finns någon annanstans. Växer en upp i Hallsberg är allt som en nationalpark. Orörd skog är runt knuten. Så är det ju inte överallt. Är det på något sätt rimligt att världens befolkning vuxit från typ 3 miljarder 1960 till 7,5 miljarder idag. Med klimatproblemen och alla andra problem i världen förstår jag inte hur det är tänkt att det här ska kunna fungera så länge till? Det är ju fullständig kaos i Europa och USA nu på grund av invandring, och det lär ju inte bli bättre. Hade det blivit krig i Syrien 1960 hade det varit 4,5 miljoner människor att ta hand om, nu blev det istället 22 miljoner. De rika borde dela med sig, men kommer det någonsin att hända? Bill Gates kanske, men den stora "rika" massan, kommer de någonsin vilja få det sämre för att hjälpa de som har det sämre? Tänk om det utbrutit fullskaligt krig i Turkiet eller Egypen? 80 miljoner människor i Turkiet, och själva låset till Europa för de som vill hit. Har jag varit ordentligt rädd för världen var det vik kuppförsöket i juli. Nu behöver ju inte kuppförsök leda till krig, men ändå. Nu blir det väl rätt sällan krig numera i länder där folkgrupperna är någorlunda lika? Men i Turkiet bor det flera miljoner kurder. Min värld har blivit så otroligt mycket mindre och därmed mycket farligare, trots att jag inte är lika rädd att gå runt på "stan" i Sverige. Jag tror verkligen att våldsamheterna generellt gått ned i Sverige. Jag är iofs mycket äldre nu, men är sällan jag ser bråk. Folk super mindre, och det är väl bra. Men det är otroligt kul att vara med glada fulla människor. Speciellt när alla är från olika länder. Det är otroligt intressant.
 
Det finns ingen röd tråd, bara en massa tankar i huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0