Ledig dag

En ledig dag och jag har ingenting planerat vilket är otroligt skönt.
 
Jag var och käkade på East West igår, och det var lika bra som vanligt. Kändes till och med billigare än vad jag mindes det. Diskuterade då bland annat om det är möjligt att jämföra islamistiska terrorister med fotbollshuliganer? Likheterna skulle då vara att något finns i grunden som folk gillar lite olika delar av och att vissa ser att de som tycker olika från de själva bör tänka om... Grundtanken i liknelsen är god, men jag tycker ändå den haltar starkt. Fotboll har i sin grundsats inte något som helst problem med de som inte gillar fotboll, även om de som gillar fotboll kan hata varandra. Jag har även svårt att tro att någon som försöker tolka reglerna kring fotboll på något sätt skulle kunna hitta att de som inte gillar fotboll, eller slutar gilla fotboll, är otrogna osv. En annan skillnad är ju, trots att många dött genom huliganism, att ingen utfört ett bombdåd emot dem som ogillar fotboll.
 
Något annat jag tänkt på är hur otroligt trevligt det normalt är i ett samhälle. Jag brukar tänka på det när jag cyklar över Drottninggatan efter jobbet och det är bilar, bussar, cyklister och gångare överallt, och alla samsas om samma gata. Alla anpassar sig och väjer för varandra och ganska ofta blir det ett leende när en nästan krockar osv. Jag tänker även på det när jag ser uteserveringar med lösa stolar överallt, och det verkar vara ganska få som får för sig att kasta iväg stolarna. En tycker ju nästan att vi borde sköta oss sämre... Är det inlärt eller en inre moral att inte förstöra i onödan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0