En ibland gnagande rädsla...

Först idag, tror jag, lärde jag mig att det heter "för närvarande" och inte "för nuvarande". Konstigt ändå att det heter "för närvarande", det låter ju snarare som det är något som bara gäller dem som är här...
 
Idag blev det en nyhet efter att Migrationsverket gått ut och berättat att myndigheten gjort fel i ett ärende där en asylsökande tagit livet av sig. Som jag förstår det var det dålig handläggning och oklara instruktioner som gjort att beslutet blivit fel. Det är så mycket i det här som jag dock tror kan vara anledningen till självmordet och felen... Först och främst är det inte särskilt ovanligt med unga män som tar livet av sig, oavsett om de är asylsökande eller inte, så kopplingen mellan ett negativt beslut och ett självmord är nog rätt svag. Om det nu skulle vara beslutets innebörd som lett till självmordet blir ju nästa fråga vad personen är mest rädd för, situationen som sådan i hemlandet, eller skammen att behöva återvända? Gällande utredningen så kan jag bara gissa att de som skrivit beslutet, i den beslutshets som råder på Migrationsverket, ansett att det varit lika bra att gå till beslut istället för att behöva bråka med teamledare och dylikt om att kalla in till en komplettering och bryta prognoser istället för att gå till beslut. Andra anledningar kan vara att vi har ett "good enough" tänk, vilket är en linje som är rätt svår att balansera på. Vid en eventuell komplettering finns det inte heller något som säger att det alltid blir bättre, med oerfarna handläggare och väl förberedda sökanden. Det kan snarare leda till att vi går till "fel" beslut istället... Det är sannerligen inte enkelt och rädslan för att bli uthängd är inte rolig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0