Helsingfors levererade

Jag och Nisse var en dag i Helsingfors för dryga tio år sedan. Jag tänkte att jag hade skrivit något om det i bloggen, men det var väldigt sparsamt. Som jag minns det så kom vi då dit med båt på morgonen och stannade under dagen för att sedan lämna med tåg på kvällen. Som jag förstår det ansåg vi inte att Helsingfors var så intressant för vi gick på bio och såg någon film med Anthony Hopkins, om jag minns rätt, som jag dock inte kommer ihåg så mycket ifrån. Det jag mindes nu när jag kom tillbaka från det besöket var hamnen, domkyrkan och bion, men så mycket mer var det inte.

Hursomhelst har jag tagit igen det jag missade då nu när jag en aning visare spenderat drygt två dagar med Valentina i Helsingfors.

Som jag skrev kort i fredags så gick resan till Helsingfors bra, men jag glömde nämna att jag fick mina skor scannade på ett sätt på Arlanda som jag inte tror jag fått förut. Jag fick ta en fot för sig upp på en platta och luta knäet mot en metallstång medan något osynligt scannade av min sko och min fot. Scanningen verkade dock inte hitta något suspekt :-).

Kvällen slutade sedan med att vi gick och käkade nepalesiskt på en restaurang vid namn Mount Everest. God mat där naan-brödet utmärkte sig lite extra.

På lördagen blev det lite upptäcktsfärd genom Helsingfors, men först blev det frukost på det vegetariska stället Cargo Coffee. Något dyrt kanske men gott. Jag tycker nog att det var överraskande dyrt med mat över lag i Helsingfors. Jag trodde det skulle vara billigare än i Sverige, men det var minst lika dyrt som här.

Vi traskade sedan ned till hamnen i Helsingfors och tittade lite på galningar som vinterbadade, tog en titt på pariserhjulet där och gick även in i Uspenskijkatedralen.

Efter att ha passerat förbi domkyrkan och druckit lite god varm choklad på Neuhaus besökte vi en Marimekko-butik, och även om de inte hade någonting som var tänkt för en sådan som mig, så tycker jag att det var mycket som var väldigt fint där, och jag förstår varför det är populärt.

När vi knallade vidare fick vi se en skymt av Sauli Niinistö, och han vann ju sedermera preseident-valet som var igår.

Efter det hamnade vi i en Karhu-butik, och jag kunde hålla mig ifrån att köpa ett par skor där, även om jag var sugen. Jag ska nog försöka hitta några på rea istället. De är snygga, och kul att Karhu sålde de tre strecken till Adidas en gång i tiden.

Sedan var det dags för en av de platser jag hade bestämt att besöka innan, Tempelplatsens kyrka. Det är en kyrka som är som i en klippskreva och ska vara väldigt intressant för de som kan mycket om arkitektur. För min del var det främst en intressant och vacker skapelse.
Inuti Tempelplatsens kyrka. Väl värt ett besök även om det kostar tre euro att gå in, vilket kanske inte är så vanligt när det gäller att besöka kyrkor.

När vi var nöjda med kyrkobesök för den här resan så gick vi till ett köpcentrum i närheten av vårt boende för att kika i en Ittala-affär. Jag köpte en sådan klassisk Ittala-ljushållare för värmeljus och fick betala över 170 svenska kronor för att få den i min ägo :-).

På kvällen sedan blev det thailändsk middag på Maithai som visade sig vara en liten trevlig restaurang med bra mat, även om min portion var något liten. Efter det mötte vi upp en kompis till Valentina för att ta en öl eller två. Det var svårt att hitta något uteställe där vi kunde sitta, så vi var runt på flera ställen innan vi hittade ett ställe där vi kunde sitta. Det blev en alltigenom trevlig kväll.

Under söndagen var det dags för resans stora begivenhet, ett besök till fästningen Sveaborg, men först blev det frukost på Café Brooklyn, som visade sig vara ett sådant där överavslappnat ställe som en kan sakna i Örebro, men som en samtidigt har en tendens att irritera sig på :-).

För att komma till Sveaborg behövde vi ta en båt som gick någon gång i timmen. Väl ute på Sveaborg hade vi bokat en guidad tur på en timme på engelska. Den var helt ok men vädret var riktigt ogästvänligt med en mild snöstorm, så det var kallt att gå runt.
Så här var vädret när vi började turen runt på Sveaborgs fästning, inte mysigt alls.
Vädret blev dock något bättre efterhand, men vid den här tidpunkten var vi rätt frusna och därför orkade vi inte besöka Kungsporten som är en av höjdpunkterna, men annars tror jag vi fick med det mesta.

När vi åkt tillbaka till fastlandet gick vi tillbaka till den lägenhet vi hyrt av Citykoti apartments och som var väldigt bra i relation till priset. Det blev ett par Vänner-avsnitt innan vi gick ut och käkade. Jag har typ aldrig sett Vänner förut men jag måste erkänna att jag tycker att det är bra :-). Middagen inmundigades genom en helt ok sushi-buffé på Fuku freda. Det verkar vara rätt vanligt med sush-ställen i Helsingfors som endast serverar buffé, det kanske är vanligt i andra städer också, men inget jag har tänkt på.

Planet gick vid 09.05 imorse så det blev en relativt tidig morgon. Det är dock lätt att ta sig med tåg till och från flyplatsen i Helsingfors, även om det tar dryga 30 minuter. Billigt också, endast fem euro för biljetten.

Summa summarum är så jag väldigt nöjd med resan till Helsinfors. Till skillnad från när jag och Nisse var där så kändes det nu som att Helsingfors har mycket att erbjuda. Jag skulle även säga att Helsingfors är ovanligt etniskt homogent i jämförelse med andra västeuropeiska städer, om nu Helsingfors räknas till västeuropa. Det var även väldigt rent och fint. Jag såg knappt några tiggare eller poliser och kände mig inte ett dugg orolig att gå runt i staden på kvällen. Engelska fungerar utmärkt och många kan svenska, men räkna inte med att alla talar, eller vill tala, svenska, och det är som jag påpekade tidigare inte direkt billigt i Helsingfors.

Två hela dagar kändes lagom för besöket och jag kan absolut rekommendera andra att besöka Helsingfors.