Guernica

Flyget hem igår gick inte förrän sent på kvällen. Därmed hade vi åter en hel dag att spendera i Baskien. Vi valde då att åka till Guernica, staden som Palme bland annat nämnde i sitt jultal 1972. Det finns även en oerhört känd målning av Picasso med samma namn som jag var och kikade på i Madrid för ett par år sedan.
 
Allt sedan jag fick någon mer konkret uppfattning om vad som hänt i Guernica har jag velat åka dit. För den som inte vet vad som hände så terrorbombades staden under det spanska inbördeskriget av en legion ur tyska Luftwaffe. Det medförde många döda och en mer eller mindre helt förstörd stad.
 
Innan vi åkte käkade vi frukost på ett ställe kallat Kubrick i Bilbao. Inte något väldigt speciellt med det, men jag lyckades gå rakt in i en glasdörr när jag letade efter sittplatser vilket medförde lite snurrighet och undranden från personalen om hur det gick :-).
 
Vi tog ett litet tåg genom skogen för att komma till Guernica, vilket även det innebar en väldigt vacker resa genom berg och dalar.
 
Väl i Guernica besökte vi det lilla muséet Museo De La Paz De Gernika som handlar om mänskliga rättigheter och om det som skett i staden. Förutom att en filmvisning inte verkade fungera som det skulle på muséet var det ett trevligt besök.
 
Sedan kikade vi på den murmålning av Picassos Guernica som finns i staden.
Inte den äkta målningen, men inte så dumt ändå :-).
 
Det finns även en ek i Guernica som symboliserar frihet för det baskiska folket. Vi tänkte besöka det trädet, men dessvärre var platsen, Casa de Juntas, där trädet finns stängd under den tid vi hade tänkt att besöka det. Vi kunde dock ta lite bilder på håll på det som finns kvar av en tidigare ek som stod i trädgården till Casa de Juntas.
Gernikako arbola. Det träd för baskernas frihet som levde mellan 1742–1892.
 
Efter lite mat åkte vi sedan tillbaka till Bilbao samma väg som vi kom.
 
En taxiresa och ett något försenat flyg senare var vi tillbaka i ett varmt Sverige. Vi hade inte mycket marginal för att hinna med bussen till Örebro, men med ungefär fem minuters marginal hann vi med :-). Vi var sedan hemma i Örebro runt 03 inatt. På flyget lyckades jag slå i huvudet igen när jag skulle sätta mig eftersom en bildskärm var nedfälld, så är jag lite märklig idag förstår ni varför :-).
 
Jag måste säga att det har varit en väldigt bra resa. Förutom alla spännande saker vi gjort måste jag ställa ett särskilt tack till mitt resesällskap Bias som gör att även "väntetid" på flyg, bussar med mera oftast blir intressant genom bra diskussioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0