Idioti och okunskap

Igår var det TV-spel med mera med Saga, Lisa och Valentina, vilket var mycket trevligt. Saga och Lisa började till slut gnälla på att de fick ont i fingrarna efter allt spelande :-).
 
Tidigare idag förlorade Liverpool mot Man Utd med 2-1, och det är inte så mycket att sura över, men det är sättet som är irriterande. Utd lyckades göra två mål genom långbollar som skarvades vidare av Lukaku och som till slut hittade fram till Rashford som kunde göra mål. Det var förvisso dåligt försvarsspel av Liverpool, men samtidigt går det inte blunda för att det är en typisk och effektiv Mourinho-taktik. Det var inga slumpartade mål på det sättet, utan Mourinho ville ha det så, och det lyckades. Tråkigt, frustrerande och allting, men ändå enligt plan... I övrigt borde väl Liverpool ha fått ett par straffar och Rashford borde kanske ha blivit utvisad, men det spelar liksom ingen roll. Frustrationen är att Mourinhos tradiga taktik fungerade.
 
Jag läste precis ut en bok om koder och krypton med mera. I boken tas det upp allt från Enigma-maskinen till påstådda meddelanden från utomjordningar. Det förbluffande är hur vi människor tar så många bedragare på allvar. Vi vill inte tro att folk ljuger, och ser det ibland som att vi kränker de som ljuger när vi vill avslöja dem så gott det går. Vilka är det vi kränker när vi medvetet låter oss luras? Jag ser det då som att vi kränker dem som inte försöker lura oss. Jag var nära att krevera på grund av detta igår, men det gäller att bita sig i tungan! Men det gäller också att förstå att det mesta är väldigt komplext, och jag förstår det som att både jag och de flesta andra, gärna tror sig veta mer om saker än vad vi egentligen gör.
 
Det finns en oerhört känd bok som heter "Omgiven av idioter" som jag beställt och snart ska läsa, men i min värld är en nog själv den största idioten när en ser omgivningen som fylld av idioter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0