Lite dumnaiv

Ibland, eller kanske till och med rätt ofta, känner jag mig korkad. Förvisso är kanske korkad fel ord, men mer att "varför har jag inte tänkt på det förut?" överraskad. Nu i veckan har jag kikat på de två första delarna av en dokumentärserie i tre delar om Astrid Lindgren. I serien tas bland annat upp inspiration till Astrid Lindgrens sagor. Exempelvis var hon fick en del inspiration till att skriva Pippi Långstrump osv. Det här med inspiration till egna skapelser är något jag "missat" genom livet. Jag har, eller har haft, en dumnaiv föreställning gällande att konstnärer osv kommer på sina skapelser ur ingenting. Typ att de får en "egen" idé och sedan exempelvis skriver eller komponerar något. Att det många gånger, eller alltid, handlar om att stjäla något som redan finns och sedan eventuellt inkorporera det i en egen idé har jag svårare att förstå.
 
Jag har även läst ut boken "Food Pharmacy", en i raden av böcker som ska leda till bättre hälsa. Jag har förvisso inte läst så många liknande böcker genom åren, men det betyder inte att det inte finns en uppsjö av dem. Av tipsen var mycket likt det jag läste i en bok av Fredrik Paulún för drygt 15 år sedan. Jag vet inte om direkt något var helt nytt för mig, men fasta under delar av dagar var nog något jag inte stött på förut. Även en del detaljer gällande vissa matvaror och att det är bra med kryddor kändes som nyttig information. På det stora hela var det även bra för mig att läsa något om mat igen.
 
En bra dag i övrigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0