Bunta ihop och slå ihjäl dom!

Sicken bok, alltså apropå rubriken! Det var länge sedan jag läste någon så intressant, vilket också var befriande efter att ha läst "De vilda detektiverna". "Bunta ihop och slå ihjäl dom!" är en gammal bok, från 1999, som en kollega på jobbet tyckte att jag skulle läsa. Med anledning av att jag haft en mängd andra böcker att läsa hade den dock blivit liggande i ett par år. Det var ju dumt, för det här var en bok i min smak. Boken innehåller en massa tidigare publicerade texter av Erik Wijk, en person som jag inte hade hört talas om tidigare, men som jag nog inte kommer att glömma nu. I texterna kritiserar han bland annat postmodernismen och hur olika tidningar övervakar diverse konflikter. Det är väldigt lärorikt. Det är en del jag inte håller med om, och där jag kanske har fel, men som jag även tror Erik Wijk hade sett annorlunda på idag. Exempelvis det han skriver om situationen i Algeriet. Det som jag dock främst fascinerades av var hur Erik Wijk redan på den tiden kritiserade det känslomässiga debattklimatet och fejkade nyheter. När jag läser boken framstår fejkade nyheter inte som något nytt problem, vilket jag förvisso inte heller ansett, men vilket framförs i dagens debatt. Erik Wijk har även en fin förmåga i boken att se händelser från flera infallsvinklar. Han tar exempelvis upp hur kritiken sett ut mot serberna i de senaste krigen på Balkan. Sammantaget en lärorik och befriande bok att läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0