Varnhem

Igår åkte jag och Valle till Varnhem för att besöka Varnhems klosterkyrka och dess omgivningar. Bara för några år sedan hade jag inte vetat vad det var, men på grund av en dokumentär jag såg väcktes ett intresse av att besöka platsen. Varnhems klosterkyrka är den kyrka där bland annat Birger Jarl ligger begravd, men även Magnus Gabriel De la Gardie och ett gäng svenska medeltidskungar är begravda där. Jag kan ju därmed tycka att Varnhems klosterkyrka borde vara en plats som mer eller mindre alla svenskar känner till, men så tror jag inte är fallet, och det hävdar jag utifrån att jag själv inte visste vad det var för några år sedan.
 
Vi gick en guidad tur inne i kyrkan och i ruinerna av klostret utanför. Det var vi och ett rätt stort gäng av vad som föreföll vara pensionärer. Vi var alltså helt klart yngst, vilket också eventuellt säger något om svenskarnas historieintresse. Turen kostade 50 kr och den höll på i någon knapp timme.
 
Förutom själva kyrkan och ruinerna av klostret finns det även ett museum att besöka och utgrävningar av en ännu äldre kyrka.
 
En rätt kul grej är att församlingen som kyrkan tillhör heter Valle församling, så passande :-).
Körka och jag.
Inne i kyrkan med Birger Jarls grav i förgrunden.
 
När vi var i Västergötland passade jag även på att visa Valle mitt gamla "hem" och mina gamla arbetsplatser :-).
 
Sedan blev det kräftskiva med kräftor från Tisaren hemma hos föräldrarna för att sedan avsluta kvällen hos Acke med lite Bert och VM-krönika. Ett annorlunda och trevligt initiativ av Acke :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0