Den gudomliga komedin

Någon gång, antagligen förra, eller förrförra året, lyssnade jag på "Historiepodden" när de hade ett avsnitt om Dantes "Den gudomliga komedin". Det fick mig att köpa boken. Jag tänkte att det hörde till allmänbildningen att ha läst den. Något jag dock inte visste då var att boken är skriven på vers och att det krävs en himla massa förkunskaper för att ha någon större behållning av boken. I den utgåva jag köpte är det typ flera hundra sidor som bara förklarar Dantes referenser. Jag orkade inte lägga ned den tid som krävs för att förstå hela komedin, men jag läste ialf igenom den, men det gav sannolikt inte så mycket. Eventuellt kan jag någon gång i framtiden skryta med att jag läst boken, typ som nu :-). För den som lägger ned lite tid kan behållningen dock säkerligen vara rätt stor.
 
Jag visste inte att infernalisk var helvetisk, jag trodde nog det var mer som påhittigt.
 
Jag har varit trött, seg och omotiverad idag, men på det stora hela väldigt nöjd med tillvaron.
 
"Sorgen mitt i bygden", väldigt fin dokumentär-serie om bussolyckan utanför Sveg, tårarna kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0