12 Livsregler

För något år sedan, kanske knappt, blev Jordan B. Peterson aktuell i Sverige, och det tog extra fart efter hans medverkan i Skavlan. En och annan ansåg att Annie Lööf gjorde ett tveksamt framträdande där just med anledning av Jordan B. Peterson. Oaktat detta är väl Skavlan en märklig show där ofta rätt intressanta personer får typ tre frågor, vilket gör att en oftast lämnas med en känsla att ha blivlt lite lurad på konfekten.
 
Jaja, med anledning av ovanstående har jag känt mig tvungen att läsa "12 Livsregler", boken som satte Jordan B. Peterson på tapeten, ialf här i Sverige. Jag fick boken när jag fyllde och nu har jag läst ut den.
 
Jag trodde nog att boken skulle vara lite mer kontroversiell. De flesta av reglerna behandlar vanligt folkvett, och är knappast något nytt under solen. Att det kan vara bra att sträcka på sig kanske var nytt för någon, men knappast för någon som läst lite psykologi. Att vara tydlig, lyssna, inte ljuga i onödan och främst jämföra sig med sig själv är svårt att gå i taket av. Förvisso ges det någon känga till postmodernismen och hävdas att kvinnor och män är olika i boken, men även det är svårt att se som kontroversiellt för gemene man. Någonstans känns det som sagt som en bok med vanligt folkvett och som ialf vi som är uppvuxna på landsbygden generellt redan lever efter. Summa summarum, mycket väsen för typ ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0