Nextopia och Gryningspyroman

Det blir inga längre utläggningar, som vanligt mest för minnets skull... Jag har läst ut Micael Dahléns "Nextopia". Det första jag läser av honom, och jag tycker det var bra. Psykologi blandat med ekonomi, spännande. Boken handlar generellt om att förväntningar skapar intresse, ungefär som börsen. Jag tror dock inte att jag hade tänkt så i andra banor förut. Typ att förväntningarna på en skiva eller mobiltelefon skapar ett enormt intresse för att sedan dala skarpt när väl produkten är släppt, och det kanske oavsett om produkten är lyckad eller inte. Kort och intensiv bok proppad med experiment. Bra där Micael!
 
Gryningspyromanen har inte varit något större intresse för mig. Jag tror att jag lyssnade på en dokumentär om honom för några år sedan, men annars har jag aldrig följt honom. Nu har det kommit en serie på SVT om honom och hans brottsliga bana. Spännande individ. Vad ska ett samhälle göra med en sådan människa? Går det att ha en sådan person i samhället? Jag hade helt missat att han senast när han var fri bodde i närheten av Örebro. Förutom Gryningspyromanen själv blir jag lite fundersam kring huruvida en person i dokumentären nästan glorifierar honom. Det är som att hans liv helt börjat kretsa kring Gryningspyromanen, och ju mer intressant han gör Gryningspyromanen ju mer intressant blir han själv. Sak samma, men en spaning jag tror ni också kommer märka om ni ser serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0